Polacy masowo składają ten wniosek w ZUS. Przez te błędy zakład może odmówić wypłaty

3 godzin temu
Od 1 stycznia 2025 roku będzie można składać wnioski o rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych otrzymał już niemal 300 tysięcy takich wniosków, jednak wiele z nich zawiera błędy. ZUS ostrzega przed najczęstszymi pomyłkami i radzi, jak ich uniknąć.


Pierwsze wypłaty renty wdowiej ruszą od 1 lipca 2025 roku. Wniosek należy złożyć najpóźniej do 31 lipca. Aby otrzymać rentę wdowią, należy spełnić następujące warunki:

mieć co najmniej 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni),

pozostawać we wspólnocie małżeńskiej do dnia śmierci małżonka,

nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż przed ukończeniem 55 lat (kobieta) i 60 lat (mężczyzna),

nie być w tej chwili w związku małżeńskim.


Wniosek można złożyć w dowolnym organie emerytalno-rentowym, takim jak ZUS, KRUS, Wojskowe Biuro Emerytalne (WBE), Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA (ZER-MSWiA) czy Biuro Emerytalne Służby Więziennej (BESW), pod warunkiem, iż wnioskodawca ma tam prawo do jednego ze świadczeń: emerytury, renty własnej lub renty rodzinnej.

Osoby uprawnione do świadczeń z dwóch różnych organów rentowych mogą same zdecydować, gdzie złożyć wniosek.

Błędy we wnioskach o rentę wdowią


ZUS zaleca dokładne zapoznanie się z treścią formularza ERWD i staranne wypełnienie wszystkich pól. Należy unikać pośpiechu, który może prowadzić do błędów lub pominięcia wymaganych informacji. Takie niedopatrzenia mogą skutkować decyzją odmowną lub wydłużeniem procesu przyznania świadczenia.

Jednym z najczęstszych błędów jest nieprawidłowe wypełnienie rubryk na stronie 3 w sekcji dotyczącej oświadczenia wnioskodawcy. Wielu wnioskodawców błędnie zaznacza odpowiedź "nie" w odniesieniu do informacji "mam przyznane inne świadczenie lub mam złożony wniosek o inne świadczenie i oczekuję na decyzję w tej sprawie".

– Taka odpowiedź może skutkować wydaniem decyzji odmawiającej przyznania "renty wdowiej", ponieważ jednym z warunków jest posiadanie prawa do co najmniej dwóch świadczeń – informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego, czytamy na stronie samorzad.gov.pl.

Rzeczniczka wyjaśniła, iż w tym pytaniu klient wskazuje, czy przysługuje mu inne świadczenie, np. emerytura, z której nie korzysta, bo wybrał rentę rodzinną. Dotyczy to także sytuacji, gdy renta rodzinna jest zawieszona z powodu pobierania wyższej emerytury. jeżeli jedno ze świadczeń zostało ustalone, ale zawieszone, należy zaznaczyć odpowiedź "tak". Dotyczy to również sytuacji, gdy wniosek o "przyznanie drugiego świadczenia został złożony niedawno, a osoba ta nigdy wcześniej się o nie ubiegała".

Idź do oryginalnego materiału