- Pani córka spowodowała wypadek, zginęła kobieta w ciąży - usłyszała starsza kobieta przez telefon. Takie historie wciąż się zdarzają

4 godzin temu
Zdjęcie: foto Pixabay


Metody oszustów są różne, a wraz z postępem technologii ich możliwości stają się jeszcze większe. Oszuści mogą przejąć kontra w mediach społecznościowe i próbować wyłudzić od rodziny czy przyjaciół np. kod BLIK. Tłumaczą się problemami z opłaceniem zamówienia czy dostepem do aplikacji bankowej.

Nic jednak nie zastąpi zdrowego rozsądku i przytomności umysłu, bo choćby prostymi technikami socjotechnicznymi można zmanipulować drugą osobę. Tak było w przypadku 75-letniej płoczanki.

- Kolejną ofiarą oszustów padła 75-latka, która wierząc, iż pomaga córce straciła ponad 20 tys. zł. Do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za prokuratora. Rozmówca poinformował, iż córka seniorki została zatrzymana, ponieważ spowodowała wypadek w którym zginęła kobieta w ciąży. Zgodnie z instrukcją mężczyzny płocczanka przekazała kaucję rzekomemu policjantowi, którego przysłał rozmówca

- mówi podkom. Monika Jakubowska, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Płocku.

Inny przypadek to mieszkanka powiatu płockiego, którą oszust namówił do zainstalowania aplikacji w telefonie. Ten sposób dostał się na jej urządzenie i dokonał płatności. Kobieta straciła 2 tysiące złotych. Policja wylicza, iż w ostatnich dniach mieszkańcy regionu na tego typu oszustwach stracili 30 tysięcy złotych.

Policja radzi, jak nie dać się oszukać:

  • zawsze weryfikujcie nadawcę wiadomości – zanim podacie kod do szybkich płatności lub zatwierdzicie transakcję, zadzwońcie do osoby, która rzekomo prosi o pomoc;
  • upewnijcie się, iż to naprawdę ona. zadajcie pytanie na które tylko wasz znajomy będzie znał odpowiedź, np. o jakiś istotny szczegół dotyczący waszej znajomości lub waszych rodzin;
  • zwracajcie uwagę na styl pisanych do was wiadomości – oszust może pisać w inny sposób niż wasz znajomy, np. robi błędy ortograficzne lub używa sformułowań, których na co dzień nie stosuje;
  • nigdy nie działajcie pod presją czasu, ponieważ oszustom o to chodzi - często wymuszają pośpiech i nieprzemyślane decyzje;
  • jeśli znajdujesz kilka minut na korespondencję z oszustem, tym bardziej znajdź kilkadziesiąt sekund, aby zadzwonić do znajomego. Zrób to choćby w sytuacji, gdy osoba z komunikatora pisze, iż nie może odebrać;
  • dbaj o własne bezpieczeństwo i swojego konta. Chroń hasła i dostępu do konta bankowego, poczty elektronicznej i mediów społecznościowych. Ustaw silne hasło, które będzie składało się z dużych i małych liter, liczb i znaków specjalnych. Nie ustawiaj takiego samego hasła do poczty, mediów społecznościowych i komunikatorów;
  • włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Logowanie będzie trwało chwilę dłużej, bo oprócz hasła musisz potwierdzić logowanie np. kodem przesłanym SMS.

Pamiętajcie, iż policjanci, prokuratorzy, pracownicy banków czy przedstawiciele ZUS nigdy nie poproszą was o pieniądze.

Idź do oryginalnego materiału