Palenie marihuany, a prowadzenie pojazdów to kwestia, która powraca co jakiś czas. Ma to oczywiście związek z postępującą falą legalizacji konopi indyjskich w skali globalnej. Konsumenci ziela to zwyczajni obywatele czyli także kierowcy. Dlatego „zrozumienie wpływu konopi na konkretne zachowania kierowców ma najważniejsze znaczenie dla ograniczenia ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa na drodze”. Jak długo należy zatem odczekać od zapalenia zioła do momentu, gdy można bezpiecznie wsiąść za kierownicę?
Palenie marihuany, a prowadzenie pojazdów. Ile należy odczekać od spożycia do wsiadania za kierownice – nowe badania
Stężenie metabolitów marihuany w organizmie osoby prowadzącej samochód przez cały czas pozostaje kwestią sporną. Największym problemem jest fakt, iż ich stosunkowo duże stężenie może się utrzymywać choćby wiele dni od ostatniego spożycia. Oznacza to, iż choćby o ile kierowca ostatniego skręta wypalił cztery dni temu to przez cały czas może z tego powodu stracić prawo jazdy. Wynika to z tego, iż metabolity THC utrzymują się w naszym organizmie bardzo długo. O ile zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu zawsze oznacza, iż jest się pod jego wpływem o tyle z marihuaną jest całkiem inaczej.

Dlatego w przypadku marihuany mówi się o stanie „pod wpływem” oraz „po spożyciu”
- Pod wpływem – oznacza, iż jest się krótko po spożyciu ziela i jego działanie przez cały czas jest odczuwalne.
- Po spożyciu – oznacza, iż użytkownik nie odczuwa już działania marihuany jednak w jego organizmie przez cały czas utrzymują się metabolity THC, tai kierowca jest trzeźwy.
W marcu opublikowano wyniki nowych badań w tej materii.
- W badaniu wzięło udział 38 dorosłych kierowców, którzy byli w wieku 18–40 lat.
- Badani waporyzowali: 0,5 g suszu marihuany zawierającej 5,9% THC, 13% THC lub placebo
- Badanie było randomizowane, wewnątrzpodmiotowe i z podwójną ślepą próbą
Badanie trwało trzy dni po osiem godzin każdy. Jego uczestnicy brali udział w symulowanych testach jazdy, w ramach których sprawdzano takie aspekty prowadzenia pojazdu jak:
- Utrzymywanie pasa ruchu,
- podążanie za samochodem,
- wyprzedzanie.
Podczas wykonywania tych czynności rejestrowano 19 metryk behawioralnych. Liniowy model mieszany SPSS oceniał główne efekty dawki, czasu i dawki × czasu.
Palenie marihuany, a prowadzenie pojazdów – wyniki nowego badania
W przypadku utrzymywania pasa ruchu (mikro-korekty wykonywane kierownicą podczas jazdy) uczestnicy wykazywali zmniejszone tempo zmiany kierunku jazdy:
- do 5,5 h od spożycia w przypadku suszu zawierającego 13% THC
- do 3,5 h w przypadku suszu z 5,9% THC.
W przypadku podążania za samochodem uczestnicy wykazywali zmniejszone odchylenie pedału od szczytu do szczytu i zmniejszone tempo zmiany kierunku jazdy, utrzymujące się przez 1–3 h (tylko przy 13% THC).
Podczas wyprzedzania, grupa spożywająca susz 13% THC wykazywała krótszą medianę odstępu od wyprzedzanych samochodów, krótszy czas do potencjalnej kolizji oraz więcej czasu w nadjeżdżającym pasie.

Wnioski
Nasze badanie ujawnia po raz pierwszy długotrwałe upośledzenia wywołane przez konopie indyjskie w wielu zachowaniach związanych z prowadzeniem pojazdu, które wykraczają poza typowe 3-godzinne okno badane w większości poprzednich badań.
-piszą autorzy badania
Stwierdzają także, iż „zaobserwowana rozbieżność między chęcią uczestników do prowadzenia pojazdu a ich faktycznym upośledzeniem podkreśla istotną kwestię bezpieczeństwa publicznego„.
I tu chciałbym, abyśmy się na chwilę zatrzymali.
Wspominane przez badaczy „upośledzenie” nie musi oznaczać, iż kierowca prowadzi źle lub ryzykownie. W wynikach badań na próżno szukać wyników dotyczących sytuacji wyjątkowych i wymagających np. szybkiej reakcji takich jak: wybiegnięcie pieszego na jezdnię, nagłe zahamowanie samochodu z przodu itp. Z przedstawionych wyników oraz metodologii badań można wywnioskować, iż kierowcy zażywający marihuanę jeżdżą po prostu spokojniej.
Ponadto badanie wykazało brak korelacji między stężeniami metabolitów kannabinoidów, a wydajnością prowadzenia pojazdu.
To oczywiście podważa wiarygodność poziomów THC we krwi jako wskaźników upośledzenia funkcji motorycznych takich ja prowadzenie pojazdu.
Badacze podkreślają „potrzebę wieloaspektowego podejścia do oceny ryzyka upośledzenia prowadzenia pojazdu spowodowanego konopiami indyjskimi.”
Tematem stosowania medycznej marihuany i prowadzeniem pojazdów swego czasu zajmowali się także Polscy posłowie, przeczytasz o tym T U T A J