Operator sieci Plus pod lupą UOKiK. Opłaty za utrzymanie numeru mogą być nielegalne

carpatiabiznes.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: uokik plus polkomtel opłaty


UOKiK. Polkomtel. Plus

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o postawieniu spółce Polkomtel, operatorowi sieci Plus, zarzutów dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Według UOKiK, firma mogła stosować nieuczciwe praktyki, polegające m.in. na pobieraniu nienależnych opłat oraz wprowadzaniu klientów w błąd co do warunków usług pre-paid. Operatorowi grozi kara finansowa sięgająca choćby 10 proc. rocznego obrotu.

Nieuprawnione opłaty w ofercie na kartę

Kontrola UOKiK wykazała, iż Polkomtel miał bez podstawy prawnej wprowadzić opłatę za utrzymanie numeru w sieci. Wcześniej obowiązywała opłata za brak aktywności na koncie w wysokości 3 zł, którą następnie zastąpiono kwotą 5 zł miesięcznie za utrzymanie numeru. Aby uniknąć tej opłaty, klient musiał wykonać określone działania, takie jak wykonanie połączeń, wysłanie wiadomości SMS lub MMS, albo skorzystanie z transmisji danych o łącznej wartości 5 zł.

Zdaniem UOKiK, taka praktyka mogła naruszać prawa konsumentów, ponieważ utrzymanie numeru jest obowiązkiem operatora wynikającym z umowy, a nie usługą dodatkowo płatną. W efekcie klienci mogli być zmuszani do ponoszenia nieuzasadnionych kosztów.

Zmiany warunków umów bez zgody klientów

Urząd zwrócił również uwagę, iż Polkomtel miał wprowadzać zmiany w obowiązujących umowach bez zgody użytkowników. Dotyczyło to między innymi wprowadzenia wspomnianej opłaty za utrzymanie numeru oraz podwyższenia cen za połączenia głosowe, wysyłkę SMS i MMS w większości taryf na kartę. Co istotne, zmiany te obejmowały również środki już zgromadzone na kontach klientów.

UOKiK podkreśla, iż spółka nie posiadała podstawy prawnej do jednostronnego modyfikowania cenników ani regulaminów w zawartych wcześniej umowach, co stanowi naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Brak pełnej informacji na opakowaniach starterów

Kolejnym zarzutem wobec Polkomtel jest niepełne informowanie klientów o warunkach oferty. Na opakowaniach starterów w taryfach „Plus Elastyczna na Kartę”, „Prosto na Kartę” oraz „Giga Plus” nie zamieszczono informacji o obowiązującej opłacie za utrzymanie numeru. Klienci mogli się o niej dowiedzieć dopiero po zakupie i rozpakowaniu produktu.

Według UOKiK, pominięcie tej informacji mogło wprowadzać konsumentów w błąd i uniemożliwiać im świadome porównanie oferty z propozycjami konkurencji. Informacje o częstotliwości i wysokości pobieranych opłat powinny być dostępne jeszcze przed dokonaniem zakupu.

Polkomtel nie komentuje zarzutów

Spółka Polkomtel, operator sieci Plus, nie odniosła się do zarzutów przedstawionych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie prowadzone przez UOKiK może zakończyć się nałożeniem wysokiej kary finansowej – choćby do 10 proc. rocznego obrotu firmy.

Urząd zapowiada dalsze działania w sprawie, mające na celu ochronę praw konsumentów korzystających z usług pre-paid na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Idź do oryginalnego materiału