Odpowiedzialność warsztatu za pojazd – jak wygląda?

3 tygodni temu

Oddałeś auto do serwisu, jednak po jego odbiorze zauważyłeś uszkodzenia, które wcześniej nie występowały? Zlecona naprawa nie została wykonana zgodnie ze sztuką? A może z samochodu zniknęły cenne przedmioty? Jako klient dobrze byś miał świadomość, iż przyjęcie pojazdu do warsztatu wiąże się z dużą odpowiedzialnością i właściciel poniesie konsekwencje w każdym z powyższych zdarzeń. Jak się zachować w danych sytuacjach? Jak wyegzekwować swoje prawa? Zapraszamy do lektury!

Nieprawidłowo wykonana praca

Nie jest tajemnicą, iż niewłaściwe wykonanie naprawy samochodu może skutkować poważniejszymi uszkodzeniami. Co więcej, mechanik ponosi pełną odpowiedzialność za wszystko, co dzieje się z pojazdem, gdy znajduje się on pod jego opieką. Co w przypadku, gdy naprawa zostanie wykonana nieprawidłowo lub wadliwie? Wówczas masz prawo jako klient skorzystać z rękojmi. Dzięki niej możesz domagać się ponownej naprawy, wymiany uszkodzonych części lub obniżenia ceny wykonanej usługi. Prawo to przysługuje do dwóch lat od wystąpienia problemu. Należy również dodać, iż to Ty jako klient (a nie warsztat!) decydujesz o formie rekompensaty.

Opóźnienia

Opóźnienia to w wielu przypadkach norma. Warto wiedzieć, iż w takiej sytuacji masz prawo domagać się od warsztatu zapłaty kary umownej za przesunięcie terminu oddania pojazdu. Właściciele serwisów samochodowych często zabezpieczają się przed tego typu sytuacjami, wprowadzając do umowy odpowiednie oświadczenie. Podpisując umowę zgadzasz się na możliwe opóźnienia np. związane z oczekiwaniem na dostawę niezbędnych części.

Co to odpowiedzialność deliktowa?

Odpowiedzialność deliktowa odnosi się do sytuacji, w której osoba ponosi odpowiedzialność za wyrządzenie innej osobie szkody z własnej winy. Zgodnie z art. 415 KC osoba, która spowodowała szkodę, niezależnie czy zrobiła to celowo czy przypadkowo, ma obowiązek ją naprawić. W przypadku warsztatów samochodowych wina nieumyślna dotyczy wszelkich zaniedbań. Są to działania, które odbiegają od standardów adekwatnego i rzetelnego postępowania, ustalonych na podstawie wymaganej staranności w danej dziedzinie. Ze względu na charakter swojej działalności, właściciel warsztatu ma szczególny obowiązek dbałości o pojazdy, które zostały mu powierzone. To z kolei sprawia, iż o ile dojdzie do ich uszkodzenia, musi on zrekompensować poniesioną stratę klientowi, adekwatnie do rozmiaru szkody.

Kradzież rzeczy z auta

Warsztat, który przyjmuje auto do naprawy, jest odpowiedzialny za wszystkie przedmioty znajdujące się wewnątrz pojazdu. Kradzież tych rzeczy jest przestępstwem zgodnie z art. 278 KK. Co więcej, choćby jeżeli kradzieży dokonają osoby spoza warsztatu to serwis przez cały czas ponosi za to odpowiedzialność.

Uszkodzenia zrobione w warsztacie a AC

Jeśli zastanawiasz się, czy szkody powstałe w warsztacie mogą być pokryte z polisy AC to jak najbardziej jest to możliwe. Warto jednak podkreślić, iż skorzystanie z ubezpieczenia AC w takiej sytuacji będzie dość niekorzystne. Spowoduje to utratę zniżek, co podniesie koszty kolejnych składek. W dodatku warsztat w ten sposób nie poniesie odpowiedzialności za spowodowane uszkodzenia.

Gdzie znaleźć dobry warsztat?

Oczywiście nie da się ukryć, iż oddanie samochodu do warsztatu wiąże się z pewnym ryzykiem. Warto być na to przygotowanym, znając swoje prawa i sposoby ich egzekwowania. Dobrze jest też zadbać o spokojną głowę i wybrać dobry warsztat samochodowy, w którym pozostawiając auto będziesz miał pewność, iż jest w najlepszych rękach. o ile szukasz tego typu serwisu samochodowego w Rudzie Śląskiej lub okolicy to DA-CARS Daniel Rygus będzie najlepszym wyborem!

Artykuł sponsorowany

Idź do oryginalnego materiału