Konsumenci cenią wygodę podczas robienia zakupów i coraz chętniej wybierają opcje płatności bezgotówkowych. Gdy prowadzisz firmę, z pewnością zastanawiasz się, czy terminal jest obowiązkowy? Dowiedz się, co musisz o nim wiedzieć oraz, czy warto z niego korzystać.
Skąd wynika obowiązek posiadania terminala przez przedsiębiorców?
Polski Ład wprowadził nową regułę dotyczącą sposobu płatności. Od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorca, który używa kas fiskalnych, ma zapewnić klientowi możliwość zapłaty bezgotówkowej dzięki np.:
- terminala płatniczego,
- przelewu online na konto firmowe,
- płatności BLIKiem,
- przelewu na telefon.
Przepisy wskazują, by konsument mógł dokonać przynajmniej jednej płatności bez użycia gotówki. Dotyczy to każdego miejsca, w którym świadczysz usługi. Zarówno siedziby Twojej firmy oraz innych miejsc związanych z prowadzeniem biznesu, np. punktu sprzedaży mobilnej. To rozwiązanie sprzyja promowaniu i ułatwianiu płatności elektronicznych, które są coraz popularniejsze.
Czy terminal jest obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców?
Alternatywny sposób płatności dotyczy przedsiębiorców, którzy rozliczają transakcje dzięki kas fiskalnych. Polski Ład zastrzega jednak wyjątek. Obowiązek posiadania terminala nie obejmuje przedsiębiorców, którzy nie muszą prowadzić ewidencji sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących. Szczegółowe zasady i zakres tego zwolnienia reguluje ustawa o VAT.
Obowiązek posiadania terminala – korzyści dla Twojego biznesu
Płatności bez użycia gotówki stają się powoli codziennością. Dlatego, jeżeli chcesz być nowoczesnym przedsiębiorcą, zadbaj o komfort i wygodę klientów. Gdy w swojej firmie wykorzystasz terminale płatnicze możesz zwiększyć jej efektywność. Zobacz, co możesz dzięki nim zyskać:
- mobilność – możesz przyjąć płatność w dowolnym miejscu, np. w biurze, domu klienta; dzięki temu zwiększasz dostępność usług firmy,
- szybkie i proste rozliczenia – pieniądze mogą być na Twoim koncie już następnego dnia roboczego; nie ponosisz za to dodatkowych opłat; klienci mogą sprawnie i wygodnie zapłacić za zakupy; zaoszczędzasz ich czas i poprawiasz komfort,
- możliwość przyjmowania wielu metod płatności – m.in. zbliżeniowych, mobilnych, np. BLIKiem; one są coraz popularniejsze, ponieważ nie wymagają wpisywania kodu PIN przy transakcjach o niskich kwotach; ta wszechstronność może zainteresować szerokie grono klientów i wzmocnić Twoją pozycję na rynku,
- efektywna kontrola transakcji – obowiązek posiadania terminala sprzyja kontroli wydatków w firmie; możesz łatwiej sprawdzać przepływ pieniędzy; to ułatwia zarządzenie biznesem,
- gwarancję bezpieczeństwa – transakcje przy użyciu terminala są chronione; minimalizujesz dzięki temu ryzyko np. kradzieży pieniędzy,
- wsparcie techniczne – możesz korzystać z pomocy specjalistów przez cały rok, 24h na dobę.
Obowiązek posiadania terminala a możliwe konsekwencje nieprzestrzegania przepisów
Gdy już wiesz, czy terminal jest obowiązkowy, zwróć uwagę, co może Cię czekać za nieprzestrzeganie przepisów. Polski Ład określa zasady i warunki nałożenia na przedsiębiorców, który nie zastosowali się do przepisów. Mogą to być:
- kara grzywny,
- inne sankcje administracyjne, np. odmowa przyznania prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku w przyspieszonym terminie.
Oprócz tego, gdynie zastosujesz się do obowiązku posiadania terminala, możesz m.in. obniżyć:
- zaufanie do firmy,
- jakość ewidencji płatności – to może generować problemy m.in. podczas rozliczania się Urzędem Skarbowym oraz prowadzenia wewnętrznej księgowości firmy.
Dlatego, gdy korzystasz z terminala płatniczego, możesz zadbać o pozytywny wizerunek firmy oraz łatwiej obserwować swoje wyniki. To z kolei pozwoli Ci podjąć precyzyjne i skuteczne decyzje biznesowe.