NIE DAJMY SIĘ OSZUKAĆ KORZYSTAJĄC Z INTERNETOWYCH PORTALI SPRZEDAŻOWYCH

bstok.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: NIE DAJMY SIĘ OSZUKAĆ KORZYSTAJĄC Z INTERNETOWYCH PORTALI SPRZEDAŻOWYCH


NIE DAJMY SIĘ OSZUKAĆ KORZYSTAJĄC Z INTERNETOWYCH PORTALI SPRZEDAŻOWYCH
Data publikacji 28.05.2025

Do bielskiej policji wpływają kolejne zgłoszenia od osób oszukanych za pośrednictwem internetowych portali sprzedażowych. Mężczyzna wpłacił blisko 300 złotych za część do pralki, której nie otrzymał. Kolejny mieszkaniec powiatu zamówił błotnik do samochodu, za który wpłacił 1200 złotych. 74-latek otrzymał towar niezgodny z opisem, więc go odesłał. Niestety pieniędzy nie odzyskał.








  • W ostatnich dniach wpłynęło kilka kolejnych zgłoszeń od osób, które straciły pieniądze korzystając z popularnych portali sprzedażowych. Jednym z pokrzywdzonych był mężczyzna, który chciał kupić programator do pralki. Mężczyzna próbował skontaktować się ze sprzedającym i omówić szczegóły transakcji, ale po drugiej stronie nikt nie odbierał telefonu. 61-latek chciał gwałtownie naprawić pralkę, więc zamówił wystawioną część i wpłacił za nią 270 złotych. Niestety, kupujący nie otrzymał zamówionego towaru.


    Kolejną oszukaną osobą był 74-latek, który w internecie znalazł ofertę sprzedaży błotnika do samochodu. Zgodnie z opisem część samochodowa miała być w idealnym stanie i nienaprawiana. Mieszkaniec powiatu zdecydował się go kupić i wpłacił 1200 złotych. Po paru dnach otrzymał towar. Okazało się jednak, iż część samochodowa nie jest zgodna z opisem, błotnik był naprawiany i szpachlowany. Kupujący zdecydował się odesłać towar, płacąc za przesyłkę dodatkowo 130 złotych i poprosił internetowego sprzedawcę o zwrot pieniędzy. Niestety, nie odzyskał ani pieniędzy, ani błotnika.


    Pamiętajmy:



  • kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
  • zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą, jeżeli nas oszuka, pozwoli to policji gwałtownie go ująć,
  • sprawdzajmy czy sklep, bądź osoba prywatna podaje swój adres i numer telefonu,
  • przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione,
  • pamiętajmy, iż mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot, jeżeli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na „odbiór osobisty” lub wybrać opcje płatności, choćby o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą „za pobraniem”, o ile nie ma takiej opcji u sprzedającego niech wzbudzi to naszą czujność,
  • nie klikajmy w żadne linki do stron,
  • zwróćmy uwagę, jakie transakcje bankowe autoryzujemy i na jaką kwotę.


  • Gdy doszło do oszustwa należy:



  • poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury;
  • zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;
  • zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;
  • skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym.





  • Źródło: Policja Podlaska

    Idź do oryginalnego materiału