Prezes UOKiK wydał decyzję. Możliwe rekompensaty od Booking.com
Na spółkę nałożone zostały obowiązki wprowadzenia szeregu zmian dotyczących jasnego i zrozumiałego informowania konsumentów o tym, czy wynajmujący to przedsiębiorca, czy inny podmiot. Konsumenci muszą wiedzieć, za co odpowiada platforma internetowa, a za co podmioty oferujące noclegi. Spółka ma wprowadzić zmiany, a uprawnionym użytkownikom przyznać rekompensaty.
Platformy internetowe prześcigają się w prezentowaniu ofert miejsc noclegowych. W jednym miejscu można zapoznać się z ofertą obiektów, zobaczyć zdjęcia, poznać ceny, a choćby przeczytać opinie innych użytkowników. Wydaje się, iż wystarczy kliknąć „zarezerwuj teraz”, aby cieszyć się bezpiecznym i udanym pobytem.
Czy na pewno? W ramach monitoringu sprawdzającego wprowadzenia dyrektywy Omnibus, Prezes UOKiK zakwestionował realizację obowiązków informacyjnych przez spółkę Booking.com B.V.
Istotne jest, aby konsument zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Konsumenci potrzebują jasnych zasad i zrozumiałych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmują w kilka sekund, kilkoma kliknięciami – podkreśla Prezes UOKiK Pan Tomasz Chróstny.
W odpowiedzi na zarzuty Booking.com zobowiązał się do usunięcia naruszeń i ich skutków. Spółka wprowadzi zmiany, które zwiększą przejrzystość platformy. istotną częścią zobowiązań jest przyznanie rekompensat konsumentom. Skorzystają z nich osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji. Zmiany mają być wprowadzone w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.
Konsument, który w tym czasie dokonał rezerwacji noclegu na Booking.com, może złożyć reklamację, powołując się na decyzję nr RKR- 3/2025 z dnia 1 sierpnia 2025 r. wydaną przez Prezesa UOKiK. Reklamacja musi dotyczyć jednej z kwestii, o których mowa w decyzji. Szczegóły można znaleźć w sentencji:
Booking.com – Decyzja Prezesa UOKiK
Poszkodowani użytkownicy mogą liczyć na różne formy przysporzenia w zależności od posiadanego poziomu programu lojalnościowego platformy. Osoby na poziomie pierwszym i drugim zyskają awans o jeden stopień, co automatycznie może się przełożyć na wysokość zniżki w obiektach przyznających upusty w ramach tego programu. Użytkownicy z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania na platformie Booking.com.
O zasadach przyznania rekompensaty spółka poinformuje zarówno obecnych, jak i byłych klientów.
Tekst: Barbara Granda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów