Król Lew – szyty na miarę potrzeb

13 godzin temu


W palecie samochodów ratowniczo-gaśniczych produkowanych przez bielskiego potentata firmę SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., a dedykowanego dla jednostek Państwowej i Ochotniczych Straży Pożarnych, znajduje się średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu MAN TGM 18.320 BB CH.

To sprawdzone w najcięższych warunkach terenowych 18 tonowe podwozie przez wiele jednostek straży pożarnych na całym świecie. Jego napęd zapewnia wysokoprężny silnik osiągający moc 235 kW (320 KM). Do jej przekazywania służy zautomatyzowana, dwunastobiegowa (12+1) skrzynia biegów, która wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa i zapewnia komfort jazdy. Natomiast silnik pojazdu spełnia normę Euro 6e (ERG). Podwozie auta wyposażone zostało w napęd na tylną oś, z dołączanym przodem oraz z możliwością blokady mechanizmu różnicowego obu osi. Ponadto, podwozie pojazdu zostało wyposażone zgodnie z normami Unii Europejskiej w nowe systemy zwiększające bezpieczeństwo załogi. Dwuobwodowy, sterowany pneumatycznie układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi wszystkich kół, wyposażony jest w ABS oraz elektroniczny system hamulcowy MAN BrakeMatic.

Komfort i bezpieczeństwo załogi

Kabina pożarniczego MAN-a jest oryginalna fabrycznie, stalowa, załogowa, jednomodułowa, czterodrzwiowa, klimatyzowana i sześcioosobowa w układzie (1+1+4). Podłoga jest wyłożona wykładziną z bieżnikiem przeciwpoślizgowym dla zapewnienia bezpieczeństwa załogantów. Fotel kierowcy posiada regulację wysokości, odległości i pochylenia oparcia. Z tyłu kabiny znajdują się fotele dla załogi posiadające oparcia, zagłówki oraz trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. W oparciach znajdują się mocowania na aparaty powietrzne. Takie rozwiązanie zapewnia zakładanie ich przez strażaków jeszcze w trakcie jazdy, co skraca czas wejścia do działań. Komfort pracy załogi zapewnia niezależne ogrzewanie i wentylacja.

Z przodu pojazdu zamontowano elektryczną wyciągarkę linową o sile uciągu 9979 kg i dł. liny 30 m.

Opcjonalnie możliwe jest wyposażenie samochodu w zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min, którego sterowanie odbywa się z kabiny załogi dzięki joysticka.

Linia EVO – nowa jakość w klasyce pożarniczego rzemiosła


W samochodzie zastosowano innowacyjną zabudowę pożarniczą EVO. To jakość, ergonomia i funkcjonalność. To solidna konstrukcja, przemyślany układ przestrzeni ładunkowej, trwałość materiałów, niezawodność działania oraz intuicyjna obsługa.

Linia EVO wprowadza szereg istotnych zmian stylistycznych, w tym: smuklejsze, bardziej dynamiczne linie nadwozia, nowy projekt lamp i elementów oświetleniowych, zintegrowane osłony oraz nowoczesne drabinki boczne oraz nowe warianty wyposażenia i konfiguracji modułów, dostępne w formie kompletnych pakietów.

EVO to kwintesencja dojrzałości inżynierskiej. To połączenie sprawdzonych technologii z nowym jakościowo designem. Nowa zabudowa to w dalszym ciągu niezawodne narzędzie pracy strażaka, ale teraz w formie, która odpowiada wymaganiom XXI wieku. Nowoczesne, profesjonalne i reprezentacyjne.

Zastosowanie takiej konstrukcji nadwozia zwiększa mobilność pojazdu, m.in. poprzez zmniejszenie jego wagi, którą uzyskano dzięki zastosowaniu aluminium do budowy.

Nadwozie zostało zamocowane do stalowej ramy pomocniczej. Posiada ono siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu i jedną z tyłu. Wszystkie z nich zamykane są żaluzjami aluminiowymi i wyposażone w mechaniczne układy ryglujące.

Od dołu przednie i tylne boczne skrytki zamykane są odchylanymi podestami. Umożliwia to łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do umieszczonego sprzętu na górnych półkach. Dostęp do środkowych skrytek zapewniają odchylane nadkola, które po rozłożeniu pełnią rolę podestów. We wszystkich skrytkach zamontowano czujniki otwarcia, sterujące oświetleniem wewnętrznym (lampy LED). Otwarcie którejkolwiek z nich jest ponad to sygnalizowane na panelu w kabinie kierowcy.

Użytkowy dach z działkiem

Użytkowy dach zabudowy został pokryty aluminiową blachą ryflowaną. Po jego lewej stronie przewożona jest drabina aluminiowa zamontowana na urządzeniu umożliwiającym łatwe jej zdejmowanie i wciąganie na dach z poziomu ziemi. Po przeciwległej stronie dachu znajduje się aluminiowa zamykana skrzynia na sprzęt.

W tylnej części dachu zamontowano manualnie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności od 800 do 3200 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Krawędzie zabezpieczające dach stanowią burty będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia.

Wejście umożliwia umieszczona po prawej stronie odchylana składana drabinka aluminiowa.

Zbiorniki z najlepszych materiałów

Samochód wyposażony jest w polipropylenowy (PP-C) zbiornik na wodę o pojemności 4000 litrów. Umieszczony został w środkowej części zabudowy. Posiada wewnętrzne falochrony, zawór całkowitego opróżniania, układ odpowietrzający, elektroniczny wskaźnik poziomu jego napełnienia oraz właz rewizyjny. To wszystko pozwala i zapewnia bezpieczną i prawidłową jego eksploatację. Tankowanie odbywa się poprzez dwie nasady zasilania hydrantowego 75 m.

Integralną częścią zbiornika na wodę jest zbiornik na środek pianotwórczy przystosowany do przewozu 400 litrów środka.

Gwarantowana duża wydajność

Do podawania środków gaśniczych służy nowoczesna dwuzakresowa, autopompa klasy premium Godiva P2A 2010. To jedna z najlepszych autopomp dostępnych w tej chwili na rynku, ceniona za niezawodność i wysoką wydajność. Przy niskim ciśnieniu 8 barów umożliwia podanie 2846 l/min oraz 429 l/min przy 40 barach. Środki gaśnicze mogą być tłoczone z wykorzystaniem dwóch nasad tłocznych 52 mm, manualnie sterowanego działka wodno-pianowego, linii szybkiego natarcia oraz systemu czterech zraszaczy podwoziowych, które dodatkowo chronią pojazd. Podawanie wody i piany dzięki działka i zraszaczy możliwe jest także podczas jazdy.

System wspierający obsługę

Samochód wyposażono w system sterowania oparty o magistralę systemu CAN-BUS. W przedziale pompowo-sprzętowym umieszczono odporny na uszkodzenia, czytelny, prosty w obsłudze, siedmiocalowy panel kontrolno-sterujący. Pozwala on na sterowanie autopompą oraz elementami zabudowy dzięki dziesięciu umieszczonych na nim przycisków.

Ponadto w przedziale tym znajduje się dodatkowy, czterocalowy panel kontrolny. Wyświetlane są na nim informacje o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych, otwarciu skrytek i podestów czy wysuniętym maszcie oświetleniowym. Z jego wykorzystaniem można również sterować oświetleniem pola pracy zamontowanym w nadwoziu.

Układ wodno-pianowy wykonany ze stali nierdzewnej oraz zbrojonej gumy jest odporny na korozję. Jego konstrukcja umożliwia całkowite odwodnienie układu przy użyciu zaworów. Wykonany z mosiądzu, ręczny dozownik środka pianotwórczego zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% i 6%.

Do działań w nocy

Prawidłowe oświetlenie pojazdu podczas działań w porze nocnej zapewnia sześć lamp pola pracy wmontowanych w górnej części nadwozia w pasie nad bocznymi żaluzjami. Jedną lampę zamontowano z tyłu nad przedziałem autopompy.

Pojazd posiada aktualne Świadectwo Dopuszczenia CNBOP PiB nr 5123/2023.

SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. jest liderem w produkcji pojazdów specjalistycznych w Europie środkowo-wschodniej. Początki działalności firmy w Polsce sięgają 1992 roku. Od tego czasu SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. koncentruje się na branży Automotive, szczególnie na produkcji pojazdów specjalnych dla służb mundurowych, w tym straży pożarnej, policji i sił zbrojnych. Co roku bramy nowoczesnego zakładu opuszcza ponad 300 samochodów pożarniczych. Trafiają na wyposażenie jednostek straży pożarnych w Polsce i innych krajach na kilku kontynentach.

Idź do oryginalnego materiału