Kradzieże podnoszą ceny dla uczciwych klientów
Straty ponoszone przez sklepy detaliczne są często przenoszone na konsumentów w postaci wyższych cen. Michał Wesołowski, Strategic Account Manager w Checkpoint Systems Polska, wyjaśnia, iż brak odpowiednich zabezpieczeń sprawia, iż złodzieje chętniej wybierają bezbronne placówki.
W ten sposób bezpośrednio zagrażają również samym kupującym. Handlarze tracą towar, więc muszą podnieść ceny innych przedmiotów, by zachować podobne zyski. Cenę za to płaci uczciwy konsument.
Kradzieże sklepowe obniżają rentowność sklepów. Według danych National Retail Federation, w latach 2019-2023 liczba incydentów wzrosła o 93 proc., a straty finansowe o 90 proc. Dodatkowo, w okresach wzmożonych zakupów, takich jak sezon wyprzedaży, liczba kradzieży rośnie o ponad 50 proc. w małych sklepach detalicznych.
Nowoczesne technologie w walce z kradzieżami
W odpowiedzi na problem sieci handlowe inwestują w nowoczesne systemy zabezpieczeń, w tym technologię RFID.
– Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom RFID możliwe staje się zmniejszenie kolejek, ograniczenie tłoku i poprawa przepustowości w strefie kas, co klienci odczuwają bezpośrednio. Systemy RFID pomagają także skutecznie identyfikować najczęściej kradzione towary – np. kosmetyki, perfumy, drobną elektronikę czy markową odzież – i tym samym umożliwiają lepsze zabezpieczenie ich ekspozycji – mówi Wesołowski.
Systemy te, zintegrowane z monitoringiem i pracą ochrony, poprawiają bezpieczeństwo klientów i zmniejszają straty finansowe. Dzięki temu sklepy mogą utrzymać konkurencyjne ceny i dbać o komfort zakupów.
Edukacja i odpowiedzialność konsumencka
Walka z kradzieżami to nie tylko zadanie sprzedawców – to także wspólna odpowiedzialność wszystkich odwiedzających sklepy. Coraz więcej sieci handlowych prowadzi działania edukacyjne, aby uświadamiać klientów, iż wszystkie sklepowe kradzieże podnoszą ceny dla uczciwych konsumentów. Jak pokazują przykłady z praktyki, brak reakcji sprzyja bezkarności złodziei.
– Przy projektowaniu elektronicznych systemów antykradzieżowych EAS przyświecał nam jeden główny cel: zwiększenie bezpieczeństwa w sklepach, poprzez szybką i skuteczną identyfikację prób kradzieży, z jednoczesnym poszanowaniem uczciwych konsumentów – mówi Wesołowski.
Letnie wyprzedaże to okres zwiększonego ruchu i wzrostu sprzedaży detalicznej. W lipcu i sierpniu 2024 roku wzrosła o odpowiednio 4,4 proc. i 2,6 proc. rok do roku. Jednak z większym ruchem wiąże się też większe ryzyko kradzieży i strat finansowych.
Przeczytaj także:
- Ceny w sklepach znowu rosną. W czerwcu droższe były słodycze, tłuszcze i kawa
- Tradycyjna telewizja coraz bardziej traci na znaczeniu. Już tylko nieco ponad 53 proc. ogląda ją codziennie
- Zrównoważona moda. Konsumenci rezygnują z fast fashion, ale branża też musi się zmienić
- Jedni podnoszą, inni obniżają. Oto ceny ładowania samochodów elektrycznych w lipcu
- Kradzieże sklepowe zmalały. Jednak eksperci twierdzą, iż policyjne dane są mocno niedoszacowane