Na zamówienie Lubelskiej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wykonała trzy kontenery do przewozu wody. Trafiły one na wyposażenie jednostek ratowniczo-gaśniczych będących w strukturze Komend Miejskich PSP w Białej Podlaskiej i Zamościu oraz Komendy Powiatowej PSP w Lubartowie.
Czym one są
Kontenery pożarnicze ze zbiornikiem na wodę zaliczane są do grupy kontenerów gaśniczych, z uwagi na możliwość przewożenia w ich zbiornikach wody do celów gaśniczych. Oprócz funkcji przewożenia wody, kontenery mogą być również wykorzystane jako zbiorniki stojące. Dodatkową funkcją tego typu kontenerów może być przystosowanie ich do przewozu wody pitnej.
Przeznaczenie i konstrukcja ogólna
Kontener ze zbiornikiem na wodę przeznaczony jest do transportu wody do celów gaśniczych oraz wody do celów sanitarnych z możliwością jej dystrybucji. Szkielet zabudowy został wykonany z profili z kwasoodpornej stali nierdzewnej łączonych metodą spawania, a następnie trawieniem spawów. Jego poszycie stanowią lakierowane blachy aluminiowe łączone ze szkieletem metodą klejenia i nitowania. Natomiast we wnętrzu skrytek sprzętowych zastosowano aluminiową blachę anodowaną.
Dwumodułowa konstrukcja zabudowy
Zabudowa pożarnicza wykonana została w formie dwóch niezależnych modułów. Pierwszy moduł składa się z wykonanego ze stali nierdzewnej izolowanego zbiornika na wodę. Podzielony został na dwie części wraz z niezbędnymi nasadami.
Drugi to moduł, w którym znajduje się część sprzętowa, z dostępem do umieszczonych po obu stronach i z tyłu kontenera skrytek sprzętowych. Skrytki przedziału sprzętowego zamykane są żaluzjami aluminiowymi. W tylnej części kontenera znajduje się panel operatora. Cała konstrukcja wraz z izolowanym zbiornikiem na wodę osadzona została na ramie nośnej kontenera.
Zbiorniki
Pierwszy z modułów to zbiornik na wodę. Podzielony jest on na dwa niezależne od siebie przedziały (sekcje). Całkowita pojemność zbiornika wynosi 9000 litrów, przy czym pierwsza sekcja umieszczona z przodu ma pojemność 2000 litrów i przeznaczona jest do transportu wody do celów sanitarnych. Zbiornik ten posiada atest Państwowego Zakładu Higieny. Dystrybucja wody odbywa się metodą grawitacyjną.
Z kolei drugi przedział (sekcja) o pojemności 7000 litrów przystosowany jest do przewozu wody do celów gaśniczych. Przedział ten jest połączony na stałe z motopompą pożarniczą. Dostęp do obu przedziałów (sekcji) zbiornika możliwy jest poprzez zamykane w górnej części pokrywy wlewowo-rewizyjne. Na dole zbiorników, po prawej i lewej stronie, znajdują się dwie nasady 75 mm zasilania hydrantowego do napełniania zbiornika z wodą do celów gaśniczych. Z kolei opróżnianie i tankowanie zbiornika z wodą do celów spożywczych odbywa się poprzez jedną z dwóch nasad tłocznych 75 mm znajdujących się z każdego jego boku.
Moduł sprzętowy i wyposażenie
Boczne skrytki po prawej i lewej stronie modułu sprzętowego przeznaczone są do przewozu sprzętu, armatury i odcinków węży. Wyposażone są w dedykowane mocowania pod każdy rodzaj sprzętu. W tylnej skrytce znajdują się nasady umożliwiające pobieranie wody do celów gaśniczych wraz ze służącą do tego motopompą pożarniczą TOHATSU VU1500 o wydajności 2067 l/min przy ciśnieniu 8 barów. Umieszczony został tutaj również panel operatora.
Oświetlenie kontenera
Każda ze skrytek posiada wewnętrzne oświetlenie LED. Składa się ono z dwóch pasków LED zamontowanych po lewej i prawej stronie skrytki. Natomiast oświetlenie pola pracy składa się z ośmiu lamp LED. Znajdują się one w górnej części, po trzy z nich z każdego boku oraz dwie na tylnej ścianie modułu sprzętowego. Dodatkowe oświetlenie pola pracy znajduje się na tylnej ścianie zabudowy, którego sterowanie możliwe jest bez otwierania skrytek.
Dach jako podest roboczy
Dach zabudowy obu modułów kontenera wykonany został w formie podestu roboczego. Jego nośność umożliwia pracę dwóch ratowników lub wagę 280 kg. Wejście na dach umożliwia składana drabinka aluminiowa. Znajduje się ona na przedniej ścianie nadwozia kontenera po prawej stronie. Dach pokryty jest lakierem strukturalnym z powierzchnią antypoślizgową oraz wyznaczonymi ścieżkami komunikacyjnymi i oświetleniem roboczym. Dodatkowo na dachu zamontowane są składane boczne barierki.
Bezpieczny i łatwy dostęp
Z chwilą, gdy kontener nie znajduje się na nośniku lub przyczepie do przewozu kontenerów, dostęp do przewożonego sprzętu możliwy jest bez konieczności używania dodatkowych stopni czy podestów. W celu łatwej obsługi kontenera może być wykorzystany podest dostawny, który przewożony jest pod prawą tylną skrytką sprzętową. Wszystkie elementy zabudowy i wyposażenia kontenera zapewniają bezpieczny transport, załadunek i rozładunek przewożonych urządzeń, sprzętu i wyposażenia choćby przy przechyle do 30°.
Sygnalizacja i oświetlenie ostrzegawcze
Każdy z wyprodukowanych i dostarczonych przez firmę SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. kontenerów został wyposażony w urządzenia sygnalizacyjno-ostrzegawcze (świetlne). Niebieskie lampy LED zamontowano w górnej części kontenera w każdym z czterech narożników. Sterowanie oświetleniem ostrzegawczym odbywa się dzięki manipulatora znajdującego się w kabinie nośnika kontenerowego lub panelu w tylnej części kontenera.
Wyposażenie:
- motopompa pożarnicza TOHATSU VU1500 o wydajności 2067 l/min;
- kanister o pojemności 10 l z zapasem paliwa;
- 1 kpl. zestawu kluczy do obsługi motopompy;
- 10 odcinków węży tłocznych W-52;
- 10 odcinków węży tłocznych W-75;
- 1 szt. elastycznego węża o dł. 10 metrów;
- 1 szt. kasety (noszaka) z wężem W-42 o dł. 60 metrów;
- 2 szt. stojaków hydrantowych;
- 2 szt. kluczy do hydrantu naziemnego;
- 2 szt. kluczy do hydrantu podziemnego;
- 1 szt. klucza do studzienek hydrantowych;
- 1 szt. przełącznika 52/75;
- 1 szt. przełącznika 110/75;
- 1 szt. rozdzielacza 2 x 52/75;
- 1 szt. zbieracza 2 x 75/110;
- 1 szt. prądownicy wodnej z regulowaną wydajnością;
- 1 szt. składanego zbiornika na wodę ze stelażem o pojemności 5000 litrów;
- 6 szt. pachołów ostrzegawczych;
- walizkowy agregat prądotwórczy o mocy 2 kVA;
- przedłużacz na bębnie min. 25 mb.;
- przenośny zestaw oświetleniowy;
- zestaw zintegrowanych lamp ostrzegawczych błyskowych
Dane techniczne:
- długość – 6410 mm;
- szerokość – 2525 mm;
- wysokość – 1772/1935 mm;
- masa własna kontenera – 3895 kg;
- masa rzeczywista całkowita po napełnieniu wodą – 13 440 kg
Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. od 33 lat obecna na rynku i uznawana za pierwsze polskie przedsiębiorstwo, które stworzyło zakład produkcyjny dedykowany wyłącznie wytwarzaniu pojazdów specjalnych, kontynuuje dynamiczny rozwój.

6 godzin temu
![509[G]04 - SLRmed Volkswagen LT35/WAS - OSP Hel](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/381/GFR_0831.jpg)

![539[K]80 - GBA 3/16 Volvo FL280/Bocar - OSP Budzów](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/291/GFR_0177.jpg)

![539[K]40 - SLRt Ford Transit/Stolarczyk - OSP Zachełmna](https://grzegorz-fortuna.xaa.pl/data/media/308/GFR_0555.jpg)


English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·