W celu zapewnienia jak najlepszej ochrony przeciwpożarowej każdy port lotniczy w Polsce ma przydzieloną kategorię ochrony przeciwpożarowej.
Kategorie ochrony przeciwpożarowej reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2022 roku w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo – gaśniczych.
Zgodnie z tymi przepisami zarządzający lotniskiem, na którym znajduje się lotniskowa służba ratowniczo – gaśnicza zapewnia poziom ochrony ratowniczo – gaśniczej lotniska odpowiadający wyznaczonej kategorii ochrony przeciwpożarowej.
Wyznaczanie kategorii
Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska wyznacza się na podstawie całkowitej długości i maksymalnej szerokości największych samolotów korzystających z lotniska.
Kategorie
Jest 10 kategorii ochrony przeciwpożarowej lotnisk:
(kategoria / całkowita długość kadłuba / maks. szer. kadłuba)
Kategoria 1 / 0 m – 9 m / 2
Kategoria 2 / 9 m – 12 m / 2
Kategoria 3 / 12 m- 18 m/3
Kategoria 4 / 18 m – 24 m / 4
Kategoria 5 / 24 m – 28 m / 4
Kategoria 6 / 28 m – 39 m / 5
Kategoria 7 / 39 m – 49 m / 5
Kategoria 8 / 49 m – 61 m / 7
Kategoria 9 / 61 m – 76 m / 7
Kategoria 10 / 76 m – 90 m / 8
Stan osobowy
Kategoria ochrony przeciwpożarowej to również wymóg posiadania odpowiedniej liczby strażaków.
Zgodnie z przepisami na lotniskach kategorii 1 i 2 musi być minimum 3 strażaków, na lotnisku kategorii 3, 4 i 5 musi być 4 strażaków, kategorii 6 i 7 – minimum 7 strażaków, kategorii 8 – 11, a kategorii 9 i 10 – 14.
Co ważne, minimalna liczba strażaków ulega zwiększeniu o jednego strażaka od każdego zaczętego miliona obsłużonych pasażerów przy obsłudze ponad 3 mln w 6 i 7 kategorii, przy obsłudze ponad 5 mln w 8 kategorii i ponad 7 mln przy 9 i 10 kategorii. Do wyznaczania obsady podstawą są dane z poprzedniego roku.
Minimalna liczba strażaków nie uwzględnia kierownictwa LSRG, specjalistów, inspektorów, obsługi PA, obsady posterunków i ratowników medycznych.
Wyposażenie
Dla lotnisk, które posiadają kategorię 1, 2, 3, 4, 5 wymagane jest posiadanie minimum jednego samochodu ratowniczo – gaśniczego wyposażonego w określony sprzęt, co najmniej dwa samochody powinny być na lotniskach kategorii 6 i 7, a trzy na lotniskach kategorii 8, 9 i 10.
Przepisy regulują również minimalne wymagania dla samochodu ratowniczo – gaśniczego.
Kategorie ochrony przeciwpożarowej polskich lotnisk
Największe polskie lotnisko, czyli Lotnisko Chopina w Warszawie posiada dziewiątą kategorię ochrony przeciwpożarowej. O LSRG przeczytacie >TUTAJ<.
Kategorię 8 ochrony przeciwpożarowej posiadają Porty Lotnicze Kraków-Balice i Katowice-Pyrzowice.
‘Siódemkę’ mają Porty Lotnicze: Gdańsk-Rębiechowo, Warszawa-Modlin, Poznań-Ławica, Lublin, Łódź-Lublinek, Rzeszów-Jasionka, Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Warszawa-Radom i Wrocław-Strachowice.
Piątą kategorię ochrony przeciwpożarowej mają Porty Lotnicze Olsztyn-Mazury i Zielona Góra-Babimost.
W części portów lotniczych istnieje możliwość podwyższenia kategorii ochrony przeciwpożarowej.