Jedno z najchętniej wykorzystywanych przez mieszkańców rozwiązań infrastrukturalnych – betonowa ścieżka wokół jeziora Sajmino – została już mocno nadgryziona czasem, pomimo iż nie jest taka stara.
Umowę na jej budowę podpisano 26 września 2018 roku, a w ciągu kilku następnych miesięcy ścieżka została ukończona. Jednak sposób, w jaki realizowano inwestycję, pozostawiał wiele do życzenia, czego efekty widzimy dziś. Niedługo po oddaniu do użytku ścieżka w wielu miejscach zaczęła pękać. Zdecydowano, iż nawierzchnia zostanie wykonana jako gruntowa, wzmocniona kruszywem łamanym stabilizowanym cementem. Regularnie spływająca z wyższych partii terenu woda wypłukiwała jednak ten budulec, powodując odrywanie się kolejnych fragmentów nawierzchni. W efekcie na niektórych odcinkach należy uważać – zwłaszcza podczas biegania – aby stopa nie wpadła w jedną z licznych dziur.
Kolejnym problemem okazała się infrastruktura towarzysząca – wiaty, ławki, kosze na śmieci i stojaki na rowery. W fazie projektowania nie przewidziano, by te obiekty zabezpieczyć na przykład monitoringiem. Niektóre grupy mieszkańców Ostródy, wykazujące się śladową zdolnością posługiwania się rozumem, gwałtownie „zaopiekowały się” zwłaszcza ławkami wewnątrz wiat. w tej chwili na żadnej z tych ławek nie da się już usiąść, ponieważ zostały one albo ukradzione, albo zniszczone.
Obecnie słychać coraz więcej narzekań na stan techniczny popularnej ścieżki. Jednak czy wobec piętrzących się ważniejszych problemów Ostródy ktoś pochyli się nad jej stanem?
Ścieżka została wykonana za 849 323,82 zł przez Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowo-Produkcyjne Cezar Bogusława Zajkowska, co – zwłaszcza w obecnych czasach – nie wydaje się szczególnie dużą kwotą. Jej budowa była częścią większego projektu przewidującego powstanie ścieżek na:
- Nabrzeżu jeziora Sajmino – ul. Piaskowa,
- trasie: Cmentarz z I Wojny Światowej – Rondo „Solidarności” – ul. Grunwaldzka – ul. Drwęcka – jez. Drwęckie,
- trasie: ul. 3 Maja – ul. Turystyczna – ul. Parkowa – ul. Graniczna – ul. Partyzantów.
Wartość dofinansowania projektu wynosiła 3 504 558,51 zł