Jak się ustrzec przed oszustwem?

5 godzin temu

Świdniccy policjanci, we współpracy z Centrum Usług Społecznych oraz Dziennym Domem Seniora, zaprosili do udziału w debacie poświęconej bezpieczeństwu.

Zgromadzonych gości, w imieniu swoim oraz dyrektora CUS, przywitała Marzena Holko-Piwowarska, kierownik zespołu ds. aktywności społecznej CUS. W wydarzeniu wzięli udział funkcjonariusze świdnickiej komendy, a także przedstawicielka banku, którzy przekazali seniorom bardzo cenne wskazówki na temat tego, jak uchronić się przed oszustami – zarówno w życiu codziennym, jak i w Internecie.

– Chcemy przedstawić materiały na temat przestępczości, która w ostatnich latach bardzo dynamicznie się rozwija. Tak naprawdę każdego dnia na terenie naszego powiatu co najmniej jedna osoba staje się poszkodowaną takich działań, które dokonywane są przez oszustów przebywających najczęściej poza granicami naszego kraju. Sposoby przez nich stosowane są bardzo różne. Pierwsze przestępstwo „na wnuczka” zaistniało w 1999 roku, więc świadomość społeczeństwa na ten temat jest bardzo duża, a mimo to ludzie wciąż padają jego ofiarą. Chcemy wam uzmysłowić, na czym polega ta i inne metody, jak się uchronić przed ich zastosowaniem i co zrobić w przypadku zaistnienia wydarzenia – mówił mł. insp. Paweł Duszak, komendant powiatowy policji w Świdniku.

O tym, z jakimi oszustwami najczęściej można się spotkać, a także dlaczego tak często dotykają one właśnie seniorów, opowiedziała mł. asp. Ilona Kleszczyńska, specjalistka ds. nieletnich oraz profilaktyki społecznej: – Jesteście państwo grupą szczególnie narażoną na bycie ofiarą. Na tę sytuację składa się kilka czynników, wśród których można wymienić nadmierną ufność, rutynę postępowania w niektórych sytuacjach, brak stałego kontaktu z rodziną, a także różnego rodzaju problemy zdrowotne.

Wydarzenie odbyło się w formie debaty. Seniorzy chętnie włączali się do rozmowy, przytaczając sytuacje, które dotknęły bezpośrednio ich bądź najbliższych. Okazuje się, iż wiele osób otrzymało niejeden już telefon od rzekomego „pracownika banku”, „policjanta” lub choćby „wnuczki”, którzy, mniej lub bardziej bezpośrednio, próbowali prosić o pieniądze.

– Chodzi o to, by rozmawiać. Przekażcie zdobyte dziś informacje swoim bliskim. Warto uczulić rodzinę i przyjaciół na to, iż oszuści próbują wszelkich metod, by wyłudzić nasze oszczędności – dodała asp. sztab. Elwira Domaradzka.

W wydarzeniu wzięła również udział Hanna Trzcińska, pracownik departamentu bezpieczeństwa PKO Banku Polskiego, która zajmuje się współpracą z organami ścigania w zakresie poszukiwania siatek przestępczych oraz osób, które wyłudzają środki zarówno w formie gotówki, jak i przelewu. Opowiedziała, z punktu widzenia pracownika banku, jakie metody oszustw stosowane są najczęściej i jak należy sobie z nimi radzić.

Spotkanie pozwoliło zauważyć, iż manipulacje dotyczą nie tylko seniorów. Funkcjonariusze przedstawili statystyki, z których wynika, iż oszustwom, stale modyfikowanym i ulepszanym, ulegają coraz młodsi ludzie. Tematyka jest więc niezwykle istotna, bowiem dotyczy tak naprawdę całego społeczeństwa.

Idź do oryginalnego materiału