Jak rozpoznać, iż klocki hamulcowe wymagają wymiany

6 godzin temu

Hałas przy hamowaniu

Jednym z pierwszych objawów zużytych klocków hamulcowych jest charakterystyczny pisk lub zgrzyt dochodzący z okolic kół podczas hamowania. Może to być wynik starcia metalowych części klocka o tarczę, co oznacza, iż warstwa cierna uległa niemal całkowitemu zużyciu. W nowoczesnych klockach często montowane są blaszki ostrzegawcze, które celowo wydają dźwięk informujący kierowcę o konieczności wymiany.

Wydłużona droga hamowania

Jeśli zauważysz, iż auto potrzebuje więcej czasu lub dłuższego dystansu na zatrzymanie, to znak, iż skuteczność hamowania spadła. Może to być związane ze zużytymi klockami, ale także z innymi elementami układu hamulcowego, dlatego nie należy tego bagatelizować. W takiej sytuacji zalecana jest natychmiastowa wizyta w serwisie.

Drgania lub bicie pedału hamulca

Odczuwalne pulsowanie pedału hamulca lub drgania kierownicy podczas hamowania mogą świadczyć nie tylko o zużyciu klocków, ale również o nierównomiernym zużyciu lub przegrzaniu tarcz hamulcowych. Zużyte klocki mogą przyczyniać się do tego zjawiska, jeżeli działają nierównomiernie lub nie pokrywają już całej powierzchni tarczy.

Kontrolka na desce rozdzielczej

Wiele nowoczesnych pojazdów wyposażonych jest w czujniki zużycia klocków. Gdy warstwa cierna osiąga minimum, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ostrzegawcza. Nie należy jej ignorować – to sygnał, iż klocki niebawem przestaną skutecznie pełnić swoją funkcję. W niektórych przypadkach czujnik może być montowany tylko na jednej osi, dlatego regularna kontrola stanu hamulców jest zalecana choćby przy braku sygnalizacji.

Widoczne zużycie klocków

Jeśli masz możliwość zajrzenia za felgi lub zdjęcia koła, możesz ocenić grubość okładziny ciernej na klockach. jeżeli jej grubość wynosi mniej niż 3 mm, należy je niezwłocznie wymienić. Pamiętaj jednak, iż ocena „na oko” może być myląca, dlatego precyzyjniejszy pomiar lub kontrola w warsztacie da pewniejsze informacje.

Zgrzytanie i metaliczne odgłosy

Jeśli słyszysz wyraźne zgrzyty metalu o metal, oznacza to, iż klocki mogły już zużyć się całkowicie, a metalowa część klocka ociera się o tarczę hamulcową. W takiej sytuacji istnieje ryzyko poważnego uszkodzenia tarcz, co wiąże się z wyższymi kosztami naprawy. To również bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Regularna kontrola to podstawa

Nawet jeżeli nie zauważasz objawów zużycia, zaleca się kontrolę stanu klocków co 10–15 tysięcy kilometrów. Częstotliwość ich wymiany zależy od stylu jazdy, rodzaju pojazdu oraz warunków drogowych. Agresywne hamowanie i jazda w mieście przyspieszają zużycie klocków, podczas gdy spokojna jazda w trasie pozwala wydłużyć ich żywotność.

Klocki hamulcowe to niedrogi, ale najważniejszy element systemu bezpieczeństwa. Ich regularna kontrola i terminowa wymiana pozwalają uniknąć kosztownych napraw i, co najważniejsze, zapewniają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do stanu hamulców, nie zwlekaj – wizyta w warsztacie może zapobiec poważnym problemom na drodze.

Idź do oryginalnego materiału