W poniedziałek (18 grudnia) do policjantów zgłosił się 67-letni kostrzynianin, który poinformował, iż padł ofiarą oszustwa. Wszystko to miało miejsce trzy dni wcześniej – 15 grudnia. Z jego relacji wynikało, iż zadzwoniła do niego osoba podająca się za pracownika banku, informując, iż jego pieniądze są zagrożone, bo ktoś dokonuje wypłat z jego konta bankowego. Rzekomy pracownik banku będąc cały czas na łączach, przekazał kilka kont technicznych, na które mężczyzna przelewem natychmiastowym przelał łącznie 384 tysiące złotych. Pokrzywdzony posiadał jeszcze inne konta, z których również przelał zgromadzone środki. Mężczyzna dopiero po jakimś czasie zorientował się, iż padł ofiarą oszustwa. Wcześniej bank sam zablokował kolejną transakcję.
Często w takich sytuacjach oszukani ludzie działają pod wpływem presji, emocji i strachu. Jest to sposób oszukiwania nie tylko seniorów, ale także młodych ludzi. Pamiętajmy, iż oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, aby uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Oszuści bazują na naiwności i dobrym sercu ludzi, grają na ich uczuciach. Metody wykorzystywane przez nich często wpływają na nasze emocje, a te nie są dobrym doradcą, zwłaszcza kiedy trzeba działać gwałtownie i zdecydowanie. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.
Jest to kolejny przykład działania oszustów, którzy nie zaprzestają swoich działań i przy wykorzystaniu różnych metod dążą do bezprawnego wzbogacenia się naszym kosztem. To czy osiągną cel, w dużej mierze zależy od naszej świadomości. Dlatego też, jeżeli otrzymasz telefon od osoby podającej się za pracownika banku:
– Zachowaj czujność i nigdy nie działaj pod wpływem emocji.
– Rozłącz się, odczekaj chwilę i sam skontaktuj się ze swoim bankiem, a najlepiej pójdź tam osobiście i zweryfikuj usłyszaną historię.
– Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawaj danych osobowych, danych z karty płatniczej, loginu i hasła.
Ponadto:
– Pamiętaj, iż oszuści bardzo chętnie wykorzystują spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod inny numer telefonu. Oznacza to tyle, iż nigdy nie możemy mieć pewności, iż połączenie przychodzące na przykład z numeru banku oznacza, iż dzwoni do nas pracownik banku. choćby jeżeli taki sam numer telefonu widnieje na stronie internetowej, czy też mamy go wpisanego w telefonie.
– jeżeli nie masz pewności z kim rozmawiasz, nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych.
– Nigdy na polecenie konsultanta nie instaluj żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić twoje dane lub pieniądze.
(KWP w Gorzowie Wlkp. / kp)
fot.policja.pl