Dziura bezpieczeństwa w ABW. Fundusz informuje, które pojazdy są służbowe

4 lat temu

Czy wśród aut jakie mijają Rakowiecką i Batorego, można rozpoznać pojazdy służbowe? Wydaje się, iż nie. To musi być jedna ze ściśle strzeżonych tajemnic. Takie pojazdy nie powinny się niczym wyróżniać. Inaczej naraża to bezpieczeństwo wykonujących misje agentów. Okazuje się, iż każdy może sprawdzić czy auto należy do służb. Metoda działa w 98% przypadków, wyjątki dotyczą aut legendowanych na prywatne. Wystarczy wejść na stronę ufg.pl, wpisać numer tablicy i widać czy dla danego auta dodano ubezpieczenie OC. Jak tak, to auto jest prywatne. Jak nie, to służbowe. Proste, prawda?

Każdy prywatny właściciel auta ma obowiązek wykupić OC. Wystarczy spóźnić się 3 dni żeby dostać 1040 złotych kary. Za brak OC powyżej 14 dni zapłacimy aż 5200 złotych. Dane zbiera i w okrojonej formie udostępnia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Można je sprawdzić na portalu Funduszu. Na czym polega chwyt? Nie znajdziemy tam danych o autach służb mundurowych. W tym gronie jest też ABW. Zamiast informacji o takim pojeździe, na stronie UFG zobaczymy poniższy ekran.

Aut ABW nie znajdziemy w bazie pojazdów zarejestrowanych w UFG

A powinniśmy zobaczyć coś takiego.

Każdy pojazd poza tymi należącymi do służb mundurowych wyświetli podobny do powyższego wynik

Ten prosty fakt, brak OC w UFG, pozwala stwierdzić, iż mamy do czynienia z autem jednej ze służb mundurowych. Bazuje to na obowiązujących przepisach. Zgodnie z art. 105 ust. 2 Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – Zakład ubezpieczeń przekazuje do Funduszu dane […] z wyjątkiem danych pojazdów rejestrowanych w trybie art. 73 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W art. 73 ust. 3 Ustawy Prawo o ruchu drogowym czytamy, iż lista wyjątków obejmuje pojazdy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej. Informacja nie trafi tam też z CEPIKu. W art. 105a ust. 1 Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych czytamy, iż „Centralna ewidencja pojazdów przekazuje […] do Funduszu dane […] z wyjątkiem danych pojazdów rejestrowanych w trybie art. 73 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.”

Kia Sportage za 120 tysięcy złotych. Pojazd prywatny? Okazuje się, iż można to legalnie sprawdzić.

ABW samodzielnie rejestruje swoje pojazdy. Łączy się z tym brak wpisu do Funduszu Gwarancyjnego.

Ford Focus za 95 tysięcy złotych. Auto ABW czy prywatne? Wskazówka na UFG.

W zamyśle wyłączenie aut służb mundurowych z obowiązku rejestracji w UFG, miało służyć ukryciu właściciela. W praktyce jest odwrotnie. Brak wpisu staje się wskazówką. Agencja często odnawia flotę i stara się wybierać pojazdy różnych marek. W żaden sposób ich nie oznaczając, może poza zamiłowaniem do militarnych kolorków. Pozornie. Jest to moim zdaniem spora luka bezpieczeństwa. Wydają się o tym nie wiedzieć sami funkcjonariusze ABW.

Wrzucamy na bęben UFG i widzimy czy prywatne czy służbowe. Kuriozalne.

Na koniec, dla zrozumienia, przykład jak to działa. Poniżej zdjęcie publicznego przejazdu pojazdów służbowych głównymi ulicami Warszawy, w ramach uprzywilejowanej kolumny rządowej tj. na sygnale. Widoczne auta nie występują na ufg.pl. Każdy może sprawdzić sam. Tak samo jest z pojazdami ABW.

Pojazdów służb mundurowych zgodnie z Ustawą nie ma w bazie UFG. Zdjęcie aktualne, z sierpnia 2020 roku.

Jak widać czasem nadmiar tajności potrafi bardziej tajności zaszkodzić niż pomóc. Bez kontroli o takich rzeczach się nie dowiemy. Czy zostanie to poprawione?

Idź do oryginalnego materiału