CPK wybrał ofertę
Centralny Port Komunikacyjny wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu dotyczącym zmiany układu torowego w rejonie Łodzi Retkini. Chodzi o opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla około 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
W postępowaniu wzięło udział siedem firm. Najwyższą liczbę punktów zdobyła firma Multiconsult Polska sp. z o.o., której oferta opiewała na 58,7 mln zł brutto.
Przystanek Retkinia pozostanie
Dzięki wsparciu wykonawcy prace przy przystanku Łódź Retkinia zostaną ograniczone do minimum, co pozwoli pasażerom korzystać z niego także w trakcie budowy tunelu. Wcześniejsze plany przewidywały całkowitą rozbiórkę przystanku i jego odbudowę dopiero po zakończeniu robót, co w 2023 roku wywołało falę protestów mieszkańców.
- Zmiana polega na włączeniu nowego odcinka torów kolei dużych prędkości równolegle do istniejącej linii nr 14 przy posterunku Łódź Retkinia. To pozwoli na sprawniejsze prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pasażerskiego. Dodatkowo miejsce ewakuacji i ratownictwa zostanie przeniesione z okolic ulic Maratońskiej i Spartańskiej w pobliże stacji Łódź Lublinek. Dzięki temu powstanie przestrzeń, która w przyszłości może posłużyć pod nowy przystanek Łódź Smulsko
- podkreśla CPK.
Tunel pod Łodzią i zmiana układu torów
Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie dokumentacji dla projektu „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 - odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia”. W zakres prac wchodzi także uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, pozwoleń i uzgodnień.
Zmiany w projekcie to efekt współpracy CPK i PKP PLK. Mają one ograniczyć ingerencję w istniejącą infrastrukturę i pozwolić na realne oszczędności na etapie budowy.
Ważne zmiany w układzie torowym
Przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek pozwoli uniknąć kolizji z rozbudową podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek przez PGE Energetyka Kolejowa. Skróci też długość planowanej estakady kolejowej nad drogą ekspresową S14.
Tunel częścią Kolei Dużych Prędkości
Tunel dalekobieżny w Łodzi to najważniejszy element programu Centralnego Portu Komunikacyjnego i jeden z filarów „igreka”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wyjście z tunelu na powierzchnię zaprojektowano na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w rejonie Retkini. Dalej linia LK85 pobiegnie w stronę Sieradza, gdzie rozdzieli się w kierunku Poznania i Wrocławia.
Na budowie skorzystają nie tylko duże miasta, ale też mniejsze ośrodki, takie jak Kalisz, Pleszew czy Sieradz, które zyskają bezpośrednie połączenia z Koleją Dużych Prędkości dzięki łącznicom do istniejących linii kolejowych.