Amerykańska Unia Swobód Obywatelskich (ACLU) dołączyła do zespołu broniącego neonazistę oskarżonego o planowanie sabotażu sieci elektroenergetycznej Baltimore, Sztandar Baltimore raporty.
Prawnicy z National Security Project organizacji ACLU będą współpracować z obroną Brandona Clinta Russella „w ograniczonym celu zakwestionowania tajnego nadzoru prowadzonego przez rząd bez nakazu na mocy sekcji 702 ustawy o nadzorze nad wywiadem zagranicznym” – powiedział w oświadczeniu dla Ashley Gorski, starszy prawnik w National Security Project. Skraj.
„Na podstawie ujawnień samego rządu mamy powody sądzić, iż pan Russell został poddany nadzorowi na podstawie sekcji 702, a jego sprawa jest rzadką i istotną okazją do zakwestionowania praktyki rządu polegającej na przeprowadzaniu bez nakazu „przeszukań tylnymi drzwiami” w bazach danych na podstawie sekcji 702 w celu zlokalizowania komunikacji Amerykanów” – powiedział Gorski.
Sekcja 702 ustawy Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) pozwala agencjom wywiadowczym na prowadzenie bez nakazu nadzoru nad zagranicznymi „celami”. Jednak jeżeli osoby ze Stanów Zjednoczonych — tj. obywatele Stanów Zjednoczonych, stali rezydenci i inne osoby zamieszkujące w kraju — komunikują się z zagranicznymi celami, ich komunikacja również może zostać objęta nadzorem na podstawie sekcji 702. W kwietniu Kongres ponownie upoważnił kontrowersyjny organ nadzoruktóra miała wygasnąć w tym roku.
Russell — założyciel Atomwaffen Division, grupy neonazistowskiej — był oskarżony o spisek mający na celu zniszczenie obiektu energetycznego w lutym 2023 r. Prokuratorzy zarzucają, iż Russell i jego wspólniczka Sarah Beth Clendaniel planowali atak na wiele podstacji elektrycznych w całym stanie Maryland. W trakcie komunikacji z poufnym informatorem federalnym para rzekomo planowała „skoordynować działania, aby uzyskać wiele informacji”. [substations] w tym samym czasie.” Clendaniela przyznał się do winy do spiskowania mającego na celu uszkodzenie lub zniszczenie urządzeń elektrycznych w maju tego roku.
Oświadczenie FBI złożone w sprawie karnej nie wspomina o rzekomych kontaktach Russella z zagranicznymi celami inwigilacji FBI, chociaż wspomina, iż Wydział Atomwaffen – który opisuje jako „grupa ekstremistów stosujących przemoc na tle rasowym lub etnicznym z siedzibą w USA” – „podobno ma powiązania międzynarodowe.”
Jednak w dokumentach sądowych prawnicy ACLU twierdzą, iż Russell ma „powód, by sądzić”, iż rząd „przechwycił jego komunikację” i poddał go „przeszukaniu tylnymi drzwiami” bez nakazu, przeszukując bazy danych sekcji 702. Prawnicy cytują komentarze wysokiego rangą urzędnika FBI złożone Polityka reporter i przemówienie dyrektora FBI Christophera Wraya na temat wykorzystania przez agencję sekcji 702 do udaremnienia „potencjalnie nieuchronnego ataku terrorystycznego” na infrastrukturę krytyczną USA w 2023 r.
W lutym, przed głosowaniem Kongresu w sprawie ponownej autoryzacji sekcji 702, Polityczny zgłoszono w trzech niedawno odtajnionych przypadkach, w których dane zebrane na mocy sekcji 702 zostały wykorzystane do ochrony bezpieczeństwa narodowego. Jeden z przypadków, który według prawników Russella był jego rzekomym spiskiem mającym na celu zaatakowanie infrastruktury elektrycznej Maryland, dotyczył osoby w USA, która „była w regularnym kontakcie z nieokreśloną zagraniczną grupą terrorystyczną, zdobyła środki do przeprowadzenia ataku i już zidentyfikowała konkretne cele w USA”, Polityka poinformował wówczas, dodając, iż FBI zaprzestało ataku około 30 dni po pierwszym wykryciu go.
Wydaje się, iż dyrektor FBI wspomniał o tym samym spisku terrorystycznym w kwietniowym przemówieniu
Wray, dyrektor FBI, najwyraźniej wspomniał o tym samym spisku terrorystycznym w przemówieniu wygłoszonym w kwietniu przed American Bar Association. „Zaledwie w zeszłym roku odkryliśmy, iż zagraniczny terrorysta komunikował się z osobą, którą uważaliśmy za przebywającą w Stanach Zjednoczonych” — powiedział Wray. „Dopiero po sprawdzeniu identyfikatorów tej osoby ze Stanów Zjednoczonych w naszej kolekcji 702 znaleźliśmy ważne informacje wywiadowcze na temat powagi i pilności zagrożenia. A niecały miesiąc po tym pierwszym zapytaniu rozproszyliśmy tę osobę ze Stanów Zjednoczonych, która, jak się okazało, zbadała i zidentyfikowała krytyczne obiekty infrastruktury w Stanach Zjednoczonych i zdobyła środki do przeprowadzenia ataku”. Wniosek obrony o zobowiązanie rządu federalnego do powiadomienia o wykorzystaniu nadzoru nad Russellem na podstawie sekcji 702 obejmuje zarówno Polityczny raport i przemówienie Wraya jako eksponaty.
W odpowiedzi złożonej w zeszłym tygodniu prokuratorzy stwierdzili, iż „nadzwyczajny wniosek obrony o nakazanie opiera się na czystej spekulacji”. W piśmie wskazano również, iż obowiązek powiadomienia o informacjach uzyskanych za pośrednictwem FISA ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy rząd zamierza włączyć te informacje do materiału dowodowego lub w inny sposób wykorzystać je przeciwko osobie pokrzywdzonej w procesie lub innym postępowaniu. Odpowiedź ACLU złożona w ten poniedziałek stwierdza, iż rząd „nie kwestionuje, iż pan Russell był poddany nadzorowi bez nakazu na mocy sekcji 702”, ale zamiast tego twierdzi, iż nie ma prawnego obowiązku przekazania powiadomienia FISA w tym przypadku.
Możliwość szpiegowania Amerykanów bez nakazu przez FBI była przedmiotem spornej debaty w Kongresie przed wygaśnięciem FISA w kwietniu. Po wielu nieudanych próbach i nieudanych głosowaniach Kongres ponownie autoryzował FISA zaledwie kilka minut po wygaśnięciu ustawy. Próby ustawodawców, aby ograniczyć kontrowersyjne uprawnienia do nadzoru, nie powiodły się, a liczne poprawki wymagające od FBI uzyskania nakazów przeszukania lub dostępu do komunikacji Amerykanów na mocy sekcji 702 zostały odrzucone.
W swoim roczne sprawozdanie dotyczące przejrzystościW opublikowanym w maju raporcie Biuro Dyrektora Wywiadu Narodowego stwierdziło, iż FBI przeprowadziło 57 094 przeszukań danych „osób ze Stanów Zjednoczonych” na podstawie sekcji 702 — co stanowi spadek o 52 procent w porównaniu z rokiem 2022.
„Od dawna twierdzimy, iż nadzór z sekcji 702 jest niezgodny z konstytucją i iż nieproporcjonalnie dotyka osoby kolorowe i muzułmanów w kraju i za granicą” – powiedział Gorski, prawnik ACLU. „Zwłaszcza, iż niedawno rozszerzono i ponownie autoryzowano przez Kongres, to uprawnienie do szpiegowania może być dalej nadużywane przez przyszłą administrację przeciwko przeciwnikom politycznym, ruchom protestacyjnym i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego, a także mniejszościom rasowym i religijnym, dostawcom usług aborcyjnych i osobom LGBTQ”.