Warto w tym kontekście przypomnieć spot profilaktyczny „Nie znikaj!”, przygotowany dwa lata temu przez policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy. Film ten powstał jako odpowiedź na niebezpieczne internetowe wyzwania, które od kilku lat zyskują popularność wśród młodzieży. Pokazuje, jak pozornie zabawne pomysły mogą przerodzić się w dramat całych rodzin.
W spocie przedstawiono konsekwencje udziału w tzw. „48 hours challenge” – wyzwaniu, w którym nastolatek ma zniknąć bez śladu na dwie doby, by zdobyć popularność w sieci. Policjanci podkreślają, iż tego typu zachowania uruchamiają ogromne akcje poszukiwawcze, angażują ratowników, strażaków, policję i medyków, a przede wszystkim niosą realne ryzyko utraty życia.
W realizacji spotu wzięli wówczas udział funkcjonariusze z Bydgoszczy oraz strażacy z JRG PSP i OSP Brzoza, ratownicy z Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Grupy Ratownictwa Medycznego PCK. Ich wspólny przekaz był prosty: żadne wyzwanie nie jest warte ludzkiego życia, a potrzeba zaimponowania rówieśnikom nigdy nie powinna przysłaniać zdrowego rozsądku.
Film, mimo iż powstał dwa lata temu, pozostaje niestety wciąż aktualny. Policjanci przez cały czas wykorzystują go w działaniach edukacyjnych w szkołach, aby uświadamiać młodych ludzi, jak cienka jest granica między zabawą a tragedią. W obliczu ostatnich zniknięć nastolatków z całej Polski, jego przesłanie wybrzmiewa jeszcze mocniej – nie znikaj i informuj bliskich o miejscu swojego pobytu.