Oszustwo "na wnuczka" i "na policjanta" – sprawdzony schemat, nowe ofiary
W pierwszym przypadku do 68-letniej kobiety zadzwoniła dziewczyna, która podawała się za jej wnuczkę. Płaczącym głosem opowiedziała, iż spowodowała poważny wypadek samochodowy, a poszkodowana osoba walczy o życie. Po chwili do rozmowy włączyła się rzekoma „policjantka”, która przekonywała, iż jedyną szansą na uniknięcie aresztu jest wpłata kaucji. Przerażona kobieta oddała niemal 90 tysięcy złotych mężczyźnie, który przyszedł do jej domu.
Drugi przypadek dotyczył 87-latki, do której zadzwoniła kobieta podająca się za funkcjonariuszkę policji. Przekonywała, iż oszczędności seniorki są zagrożone, a w jej mieszkaniu może dojść do włamania. Namówiła ją do „zabezpieczenia” pieniędzy poprzez przekazanie ich rzekomemu policjantowi. Kobieta przekazała oszustom aż 300 tysięcy złotych. Po wszystkim kontakt z przestępcami się urwał.
Policja przypomina i ostrzega: funkcjonariusze nigdy nie odbierają gotówki!
To nie pierwszy taki przypadek i – niestety – prawdopodobnie nie ostatni. Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane techniki manipulacji, wykorzystując stres, strach i silne emocje ofiar. Policja przypomina najważniejsze zasady bezpieczeństwa:
Zasady, o których musisz pamiętać:
- Policjanci nigdy nie odbierają pieniędzy od obywateli!
- Nie przyjmują gotówki na przechowanie ani nie zabezpieczają jej na „specjalnych kontach”
- Nie działają przez telefon w sprawach gotówkowych!
- Numer telefonu wyświetlony na ekranie może być fałszywy (tzw. spoofing numeru)
Jak nie dać się oszukać? – Praktyczne porady
- Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi.
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz osobiście.
- Nie ufaj osobom, które przez telefon podają się za członków rodziny, policjantów czy pracowników banku.
- Zawsze weryfikuj informacje – zadzwoń do wnuczka, córki, syna lub osoby, za którą ktoś się podaje.
- Nie działaj pod presją czasu – oszuści celowo wywołują pośpiech.
- Gdy masz jakiekolwiek wątpliwości – dzwoń na Policję: 112
Apel do rodzin i sąsiadów
Zwracamy się z apelem do rodzin, opiekunów i sąsiadów osób starszych: rozmawiajcie o takich zagrożeniach. Uświadamiajcie bliskich, iż oszustwa tego typu się zdarzają i nie należy ufać osobom dzwoniącym z dramatycznymi historiami.