Francuska Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji, Konsumentów i Zapobiegania Nadużyciom (DGCCRF) poinformowała w czwartek o grzywnie w wysokości 40 mln euro dla chińskiej platformy sprzedażowej Shein. Powodem są – jak podano – „wprowadzające w błąd praktyki handlowe” dotyczące cen produktów.
Jest to rekordowo wysoka grzywna za takie naruszenia orzeczona we Francji.
DGCCRF oświadczyła, iż dochodzenie wykazało praktyki handlowe, które wprowadzały konsumentów w błąd „co do faktycznych obniżek cen”. Instytucja ta oświadczyła także, iż platforma już zgodziła się na zapłacenie grzywny.
Dochodzenie dotyczące tysięcy produktów oferowanych na francuskim portalu Shein trwało od 1 października 2022 roku do 31 sierpnia 2023 roku. Uznano, iż w 57 proc. przypadków reklamowane transakcje nie były ofertą niższej ceny. Według przepisów obowiązujących we Francji punktem odniesienia dla promocji jest najniższa cena produktu oferowana w ciągu 30 dni przed obniżką.
Platforma Shein – zdaniem DGCCRF – naruszyła te reguły, nie uwzględniając wcześniejszych ofert, a czasem – podwyższając cenę produktu, zanim zastosowała promocję. Dochodzenie wykazało, iż 11 proc. ofert kupna na francuskim portalu zawierało faktyczną podwyżkę ceny produktu.
W maju Komisja Europejska wezwała Shein do odejścia od praktyk wprowadzających klientów w błąd, takich jak nieprawdziwe promocje. We współpracy z KE postępowania przeciwko Shein o naruszenie unijnych przepisów chroniących konsumentów wszczęły Belgia, Francja, Holandia i Irlandia. W ramach tych dochodzeń Shein otrzymała listę nieprawidłowości, które powinna usunąć. KE informowała, iż jeżeli Shein nie zastosuje się do przekazanych uwag, urzędy poszczególnych państw mogą zdecydować o nałożeniu kar na platformę. (PAP)