Już niedługo rozpocznie się 12.edycja warszawskiego budżetu obywatelskiego. Od 7 stycznia 2025 roku mieszkańcy stolicy będą zgłaszać projekty do budżetu na nowych zasadach. Od ponad 10 lat m.st. Warszawa przeznacza część budżetu na pomysły zgłoszone i wybrane przez mieszkańców.
Jakie zmiany czekają budżet obywatelski? Najważniejsza jest możliwość zgłaszania projektów na poziomie lokalnym. Środki na budżet obywatelski w dzielnicach zostały podzielone na pule: lokalną i dzielnicową. Na Pradze-Południe, np. mamy cztery obszary lokalne: 1. Kamionek i Saska Kępa, 2. Grochów, 3. Gocław, 4. Olszynka Grochowska i Gocławek. Jest to bardzo ważna zmiana dzięki, której większe szanse na realizację zyskają projekty o mniejszym zasięgu z liczbą głosujących ograniczoną do najbliższej okolicy. Pozostają również projekty dzielnicowe (z lokalizacjami na co najmniej dwóch obszarach lokalnych) i miejskie (lokalizacja w co najmniej dwóch dzielnicach).
Zmieniła się też zasada zgłaszania projektów miękkich, tzn. warsztatów, zajęć itp. – od nowej edycji można je realizować na terenach niebędących we władaniu m.st. Warszawy. Natomiast projekty inwestycyjne przez cały czas muszą być zlokalizowane na terenach miejskich. Dodatkowo dla projektów inwestycyjnych wprowadzono limit lokalizacji. Oznacza to, iż w jednym projekcie lokalnym autor może wskazać maksymalne 5 lokalizacji, w jednym projekcie dzielnicowym 10, a w projekcie zgłoszonym z puli miejskiej 18 lokalizacji.
Zwiększyła się liczba osób, które mogą być autorami jednego projektu. Dotychczas były to 3 osoby, w nowej edycji może być 5 autorów. Ułatwieniem dla zgłaszających pomysły powinno być zmniejszenie liczby podpisów na listach poparcia projektu: 5 dla lokalnych, 10 dla dzielnicowych i 15 dla miejskich.
Zmiany dotyczą też zasad głosowania na projekty. Każdy głosujący może wybrać 15 pomysłów. Wybieramy maksymalnie po 5 projektów lokalnych, dzielnicowych i miejskich. Są też nowe wymagania co liczby głosów na pomysły. Za wybrane uznaje się projekty, które uzyskają najwyższą liczbę głosów do wyczerpania ogólnej kwoty w poszczególnych pulach i jeżeli uzyskały co najmniej 30 ważnych głosów na poziomie lokalnym, 150 na poziomie dzielnicowym i 3000 głosów na poziomie miejskim.
W najbliższej edycji zmodyfikowany jest harmonogram budżetu obywatelskiego:
Terminy przeprowadzania budżetu obywatelskiego na rok 2026 |
1. Zgłaszanie projektów: od 7 stycznia do 21 stycznia |
2. Ocena projektów: od 22 stycznia do 15 kwietnia |
3. Odwołania od niedopuszczenia projektów do głosowania: od 15 kwietnia do 20 maja, w tym: · składanie odwołań: od 15 do 20 kwietnia · rozpatrywanie odwołań: od 15 kwietnia do 20 maja · zamieszczenie w DECIDIM-BO informacji o wyniku rozpatrzenia odwołania i przekazanie jej projektodawcy: do 20 maja |
4. Głosowanie mieszkańców na projekty: od 1 do 15 czerwca |
5. Ustalenie wyników głosowania oraz podanie ich do publicznej wiadomości: od 16 czerwca do 1 lipca, w tym: · ustalenie wyników głosowania: od 16 czerwca do 1 lipca · ogłoszenie wyników głosowania: do 1 lipca |
Więcej o zmianach w warszawskim budżecie obywatelskim dowiecie się na spotkaniach:
- 9 grudnia w Centrum Kreatywności Targowa godz. 17.30 – 19.30 Targowa 56 – spotkanie dla dzielnic Praga-Południe, Praga-Północ, Targówek.
- 10 grudnia godz. 17.30 – 30 Dom Kultury Rembertów, ul. Komandosów 8 – spotkanie dla dzielnic Rembertów, Wawer, Wesoła
lub na stronie bo.um.warszawa.pl
Artykuł informacyjny UD Praga-Południe
gazeta Mieszkaniec, Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec, warszawskie informacje