Każdy właściciel nieruchomości, który wykupił ubezpieczenie, liczy na to, iż w razie szkody otrzyma odpowiednią pomoc finansową. Jednak, aby proces zgłoszenia takiego zdarzenia przebiegł bez problemów i skutkował wypłatą odszkodowania, ważne jest, by dopełnić wszystkich formalności w odpowiedni sposób. Od prawidłowego udokumentowania szkody, przez adekwatny kontakt z ubezpieczycielem, aż po znajomość terminów – każdy krok ma znaczenie. W tym artykule przedstawimy Ci najważniejsze kwestie, o których musisz pamiętać, zgłaszając szkodę, aby cała procedura przebiegła sprawnie i bez zbędnych trudności.
Jakie kroki należy podjąć, gdy dojdzie do szkody w ubezpieczonym mieszkaniu?
Jeśli w Twoim mieszkaniu dojdzie do szkody, pierwszym odruchem może być panika lub poczucie bezradności. Jednak odpowiednia reakcja i szybkie podjęcie adekwatnych działań pozwolą Ci gwałtownie uporządkować sytuację i ubiegać się o należne odszkodowanie. Ważne jest, abyś znał najważniejsze kroki, które pomogą Ci nie tylko zabezpieczyć mieszkanie przed dalszymi uszkodzeniami, ale także sprawnie zgłosić szkodę do ubezpieczyciela. Jakie to kroki?
- Zabezpiecz miejsce zdarzenia – jeżeli to możliwe, podejmij działania, które pomogą zapobiec dalszym uszkodzeniom, np. odetnij dopływ wody w przypadku pękniętej rury.
- Wezwij odpowiednie służby – w sytuacji gdy w Twoim mieszkaniu doszło np. do kradzieży z włamaniem, dewastacji, rabunku, natychmiast skontaktuj się z policją. Zadbaj, aby funkcjonariusz przekazał Ci potwierdzenie, iż zgłosiłeś zdarzenie, oraz wykaz skradzionych lub uszkodzonych rzeczy.
- Poinformuj administrację budynku – jeżeli doszło do zalania mieszkania, natychmiast powiadom administrację, aby mogła podjąć odpowiednie działania.
- Zawiadom straż pożarną – w razie pożaru lub innych zagrożeń wymagających ich interwencji.
- Wstrzymaj się z naprawami aż do wizyty rzeczoznawcy – chyba iż konieczne jest podjęcie działań mających na celu ochronę mienia przed większymi uszkodzeniami.
- Skontaktuj się z ubezpieczycielem – zgłoś szkodę do firmy ubezpieczeniowej najszybciej jak to możliwe.
- Działaj zgodnie z procedurami ubezpieczyciela – przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty, sporządź wykaz strat i udostępnij ubezpieczycielowi mieszkanie do przeprowadzenia oględzin.
Choć procedura zgłoszenia szkody na ogół w każdym towarzystwie wygląda identycznie, warto wcześniej zapoznać się z OWU ubezpieczyciela. Jest to szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam znajdziesz więcej informacji na temat terminów zawiadomienia firmy ubezpieczeniowej o zaistniałej szkodzie oraz przykłady sytuacji, w wyniku których towarzystwo może odmówić pomocy. jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat ubezpieczenia mieszkania, zapoznaj się z informacjami dostępnymi na stronie porównywarki Mubi: https://mubi.pl/ubezpieczenie-mieszkania/.
Zgłoszenie szkody – jakich dokumentów wymaga ubezpieczyciel?
Szybka wypłata odszkodowania zależy m.in. od tego, jak dobrze przygotujesz zgłoszenie. Sprawdź, jakich danych i dokumentów wymaga ubezpieczyciel. Bez względu na to, w jaki sposób będziesz chciał zawiadomić towarzystwo o zaistniałej szkodzie, firma ubezpieczeniowa poprosi Cię o wskazanie informacji, takich jak:
- numer Twojej polisy mieszkaniowej,
- dane osobowe,
- numer konta bankowego,
- data zdarzenia;
- dane kontaktowe,
- okoliczności zdarzenia.
Ponadto najważniejsze jest załączenie odpowiednich dokumentów. Zgłaszając szkodę, prawdopodobnie zostaniesz poproszony o przekazanie:
- dokumentacji fotograficznej,
- faktur potwierdzających wykonanie napraw (o ile sam zlikwidowałeś skutki szkody),
- notatki policyjnej (jeśli doszło do kradzieży z włamaniem, dewastacji lub rabunku),
- zeznań świadków,
- dokumentów wykazujących wartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia,
- raportu od administracji potwierdzającego szkodę, np. zalanie mieszkania.
Ekspert Mubi radzi:
“Postaraj się zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej jak najszybciej. jeżeli nie zrobisz tego w określonym przez ubezpieczyciela terminie, a opóźnienie wpłynie na zwiększenie rozmiaru szkody, towarzystwo ma prawo obniżyć wysokość odszkodowania” – mówi Magdalena Cichosz, ekspert porównywarki ubezpieczeń Mubi.
Jeśli chcesz sprawdzić także, jak działa ubezpieczenie domu, przeczytaj ten artykuł: https://mubi.pl/poradniki/ubezpieczenie-domu/
W jaki sposób można zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej?
Pamiętaj, iż to, w jaki sposób możesz zgłosić szkodę, zależy tylko i wyłącznie od ubezpieczyciela. w tej chwili towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają zgłoszenie szkody m.in. w placówce firmy, poprzez formularz internetowy, telefonicznie czy mailowo. Co ciekawe, w PZU masz możliwość zgłoszenia zaistniałego zdarzenia w prosty sposób – poprzez wysłanie SMS-a lub skorzystanie z czatu online. Zobaczmy, jak to wygląda w wybranych towarzystwach.
W jakim terminie należy zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej?
W przypadku wystąpienia szkody w ubezpieczonym mieszkaniu najważniejsze jest nie tylko odpowiednie udokumentowanie zdarzenia, ale także dotrzymanie określonego terminu na zgłoszenie szkody u ubezpieczyciela. Przekroczenie tego czasu może skutkować odmową wypłaty odszkodowania. Informacje o tym, w jakim terminie musisz zawiadomić o takim zdarzeniu ubezpieczyciela, znajdziesz w OWU.
Jeśli posiadasz ubezpieczenie mieszkania w towarzystwach, takich jak Proama, Generali czy UNIQA, szkodę musisz zgłosić maksymalnie w ciągu 3 dni. Natomiast w LINK4, Allianz, PZU i Warcie masz na to 7 dni.
źródło: materiał partnera, artykuł sponsorowany