

41,5 tony zamiast dopuszczalnych 34 ton ważyła wywrotka przewożąca piach. Samochód ciężarowy nie miał ważnego okresowego badania technicznego od prawie trzech lat. Ponadto kierowca nie rejestrował na wykresówce wskazań w zakresie swoich aktywności oraz prędkości pojazdu i przebytej drogi. W chwili interwencji nie działał tachograf zamontowany w pojeździe. Naruszenia ujawnili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
Na drodze wojewódzkiej nr 876 w miejscowości Chudolipie pod Mszczonowem, inspektorzy ITD zatrzymali wywrotkę. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnych parametrów wagowych tego pojazdu. Kierowca – obywatel Polski – wykonywał osobiście na potrzeby własne przewóz piachu z miejscowości Zbiroża do Piaseczna.
Wywrotka przejechała w asyście patrolu ITD do najbliższego punktu kontrolnego. Tam została skierowana na inspekcyjne wagi. Rzeczywista masa całkowita pojazdu wynosiła 41,5 t zamiast dopuszczalnych 34 t. Za duża masa przewożonego piachu spowodowała również przekroczenia o 5,5 t dozwolonych nacisków kół podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę. Suma nacisków kół dwóch ostatnich osi wynosiła 24,5 t przy normie – 19 t.
W toku dalszych czynności kontrolnych okazało się, iż samochód ciężarowy nie ma aktualnego okresowego badania technicznego. Ostatni przegląd techniczny pojazdu był istotny do 21 października 2022 roku. Oznacza to, iż od tego czasu wywrotka nie mogła poruszać się po drogach publicznych.
Ponadto kierowca nie rejestrował na wykresówce wskazań w zakresie czasu pracy, prędkości pojazdu i przebytej drogi. W chwili zatrzymania pojazdu zamontowany w nim tachograf analogowy w ogóle nie działał. Kierowca nie okazał do kontroli także jednego z wymaganych dokumentów. Nie miał żadnego dokumentu przewozowego.
Kontrola zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego wywrotki i wydaniem kierowcy zakazu dalszej jazdy. Inspektorzy zatrzymali także prawo jazdy kierowcy na najbliższe trzy miesiące za nierejestrowanie aktywności na wykresówce. Na podstawie sporządzonego protokołu z kontroli będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i z ustawy o transporcie drogowym. Stronie postępowania wyjaśniającego grozi kara w łącznej wysokości 23 500 zł (PRD – 15 000 zł i UTD – 8 500 zł).
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. przepustów, mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.