Z samolotów znikają kamizelki ratunkowe, a choćby sztućce. Te przedmioty pasażerowie kradną najczęściej

1 miesiąc temu
Zdjęcie: Fot. istockphoto.com/KseniaBazarova


Co tak naprawdę dzieje się z pokładowym wyposażeniem po opuszczeniu samolotu przez pasażerów? Zupełnie nieoczekiwanie wiele przedmiotów - od koców i sztućców po kamizelki ratunkowe - nigdy nie wraca na swoje miejsce. Linie lotnicze coraz częściej zmagają się z problemem "pamiątek" zabieranych przez podróżnych. Jakie konsekwencje niesie za sobą ten niepozorny trend?
Choć dla większości pasażerów samolotowe akcesoria to jedynie dodatki do lotu, wielu z nich nie potrafi oprzeć się pokusie, zabrania z pokładu czegoś "na pamiątkę". W efekcie przewoźnicy borykają się z problemem znikających sztućców, koców, a choćby kamizelek ratunkowych. Przedmioty te często trafiają na aukcje internetowe, a linie lotnicze liczą straty. W wyjątkowych sytuacjach brak podstawowego wyposażenia może uniemożliwić start maszyny.


REKLAMA


Zobacz wideo Kiedy przysługuje nam zwrot kosztów, a kiedy odszkodowanie od przewoźnika? Ekspertka wyjaśnia


Kamizelka ratunkowa: jeden z najbardziej pożądanych przedmiotów przez "kolekcjonerów"
Kradzież kamizelek ratunkowych stanowi nie tylko problem finansowy dla linii lotniczych, ale przede wszystkim realne zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów. Brak kapoka w sytuacji awaryjnej może skończyć się tragedią. Poza tym przewoźnicy mają obowiązek zapewnić pełne wyposażenie na każdym rejsie, dlatego zaginięcie choćby jednego elementu oznacza nie tylko koszty związane z uzupełnieniem braków, ale również ryzyko opóźnień, a w skrajnych przypadkach choćby odwołanie rejsu. Mimo zagrożeń, kamizelki ratunkowe stale znikają z pokładów. Takie "pamiątki" można także znaleźć na aukcjach internetowych osób prywatnych. Przykładem może być kamizelka ratunkowa z samolotu Thai Airways, którą niemiecki serwis sprzedażowy wycenił na blisko 100 euro (około 450 złotych).


Jednym z głównych przedmiotów, które pasażerowie starają się zabrać z naszego samolotu, jest kamizelka ratunkowa. Ale to chyba najgorsza rzecz, jaką można zabrać z samolotu, z wielu powodów


- pisze angielska stewardesa, która regularnie publikuje artykuły związane z tematyką lotniczą na łamach gazety "The Sun".


Po pierwsze, możesz pozbawić kogoś niezbędnego zestawu ratującego życie. A po drugie, wiemy, gdzie siedziałeś i dlatego będziemy wiedzieć, kto ukradł kamizelkę ratunkową


- dodaje stewardesa.
Nie tylko kamizelki ratunkowe cieszą się popularnością wśród podróżnych. Karty bezpieczeństwa, umieszczane w kieszeniach siedzeń, również często lądują w bagażu pasażerów. zwykle na pokładzie jest zapas takich kart, jednak ich nagminna kradzież może prowadzić do braków.


Są one najczęściej zabierane przez maniaków lotnictwa, którzy zbierają je z każdego samolotu, którym lecą. Nie jestem pewna, dlaczego, ale to trochę denerwujące, iż muszę je ciągle wymieniać


- opowiada kobieta.


Cenne pamiątki w klasie biznes i pierwszej. 4500 złotych za zestaw sztućców
Podróżni klasy biznes i pierwszej mają dostęp do eleganckiej zastawy, szklanek czy porcelany, często opatrzonych logotypem danej linii. Takie egzemplarze, traktowane jako ekskluzywne dodatki, przyciągają uwagę pasażerów poszukujących wyjątkowych pamiątek. W efekcie to właśnie bardziej zamożne osoby stają się nieformalnymi kolekcjonerami. Znani przewoźnicy, tacy jak United, starają się przeciwdziałać tym praktykom, apelując do pasażerów o pozostawienie wyposażenia na pokładzie - zwłaszcza jeżeli zauważą, iż część przedmiotów, takich jak wysokiej jakości koce z Saks Fifth Avenue, zaczynają znikać w niepokojących ilościach.
Skala zjawiska jest na tyle duża, iż niektóre rekwizyty trafiają na licytacje internetowe, gdzie zainteresowanie "pamiątkami" pokładowymi nie maleje. Akcesoria z logo linii lotniczych mogą osiągać na rynku wtórnym znaczne ceny. Przykładem jest zestaw sztućców z Air France Concorde, projektu Raymonda Loewy'ego, który na aukcji przekroczył wartość 1000 euro (około 4500 tysięcy złotych). Co interesujące w takich przypadkach przewoźnicy niechętnie podejmują radykalne kroki, aby nie zrazić lojalnych klientów.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału