Wadowicki rzecznik konsumentów alarmuje! Lokalni przedsiębiorcy na celowniku oszustów

6 dni temu

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wadowicach apeluje o wzmożoną ostrożność i czujność przy dokonywaniu transakcji płatniczych przez internet z wykorzystaniem kodu BLIK. Do biura Rzecznika napływają sygnały o próbach kradzieży środków z kont bankowych na odległość, w których oszuści posługują się kodem BLIK.

Rzecznik konsumentów w Wadowicach otrzymuje liczne zgłoszenia dotyczące oszustów, którzy wyłudzają dane od mieszkańców wadowickiego.

Złodzieje pozyskują kody BLIK na różne sposoby, m.in. poprzez włamania na skrzynki mailowe, konta telefoniczne, a także popularne portale handlowe i społecznościowe. Po przejęciu kontroli nad kontem, oszust podszywa się pod właściciela i próbuje wyłudzić kod BLIK od osób trzecich, które mogą stać się ofiarą.

Prośba o dokonanie płatności choćby od najbliższej i najbardziej zaufanej osoby powinna wzbudzić nasze podejrzenia. Rzecznik Konsumentów zaleca, aby nigdy nie podawać kodu BLIK na prośbę osób trzecich, na odległość. Aktualnie z uwagi na dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i syntetyzatorów mowy, również potwierdzenie telefoniczne nie gwarantuje autentyczności tożsamości osoby proszącej o dostęp do naszych środków. To, co kiedyś mogło wydać się bezpieczne, teraz może stanowić pułapkę - czytamy w komunikacie rzecznika na stronie Starostwa Powiatowego w Wadowicach.

Podczas dokonywania płatności lub autoryzacji transakcji dzięki BLIK, użytkownik otrzymuje komunikat od banku, informujący o tym, jaką transakcję zatwierdza. To pierwszy krok weryfikacji – warto zwrócić szczególną uwagę na szczegóły komunikatu i upewnić się, iż transakcja jest zgodna z naszymi intencjami. Nigdy nie dokonujmy płatności w pośpiechu, szczególnie pod wpływem emocji.

Należy również pamiętać o tym, iż każdy użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za dysponowanie swoim kontem bankowym oraz środkami na nim zgromadzonymi. Podając kod BLIK wyrażamy zgodę na przeprowadzenie danej transakcji i zgadzamy się na konsekwencje swojej decyzji. Wówczas wszelkie roszczenia wobec banku związane z kradzieżą środków mogą zostać oddalone, jeżeli doszło do nieostrożności w udostępnianiu kodu - dodaje rzecznik konsumentów.

Niestety, odzyskanie środków utraconych w wyniku tego rodzaju oszustwa jest zwykle bardzo trudne, a w wielu przypadkach niemożliwe.

Zamieszczone zdjęcie jest autentyczną próbą kradzieży środków w opisany wyżej sposób. Konsumentka dokonała rezerwacji apartamentu za pośrednictwem popularnej i wiarygodnej strony internetowej. Kwestie płatności zostały ustalone na komunikatorze zewnętrznym. Kilka dni później oszust włamał się na konto przedsiębiorcy i podszywając się próbował wyłudzić kod BLIK od konsumentki. Na szczęście dzięki czujności, konsumentka nie dała się oszukać - mówi komunikat rzecznika konsumentów.

Jak doradza przedstawiciel konsumentów w Wadowicach, aby uniknąć utraty środków finansowych, należy zachować szczególną ostrożność podczas korzystania z kodu BLIK.

Nigdy nie udostępniajmy kodu osobom trzecim, szczególnie w przypadku transakcji na odległość, i zawsze dokładnie weryfikujmy tożsamość osoby proszącej o płatność. Dbajmy o bezpieczeństwo swoich finansów, by nie stać się ofiarą oszustów - czytamy w komunikacie.

Idź do oryginalnego materiału