Urząd Miejski w Gnieźnie wydał ważne ostrzeżenie dla mieszkańców w związku z nieuczciwymi praktykami marketingowymi jednej z firm, która dystrybuuje ulotki mogące sugerować, iż jest to informacja od magistratu. Do urzędu dotarły liczne sygnały o ulotkach rozprowadzanych wśród mieszkańców, zapowiadających „audyty nieruchomości” i „sprawdzanie instalacji elektrycznej”. Choć na pierwszy rzut oka materiały te mogą sprawiać wrażenie oficjalnych, nie mają one nic wspólnego ani z Urzędem Miejskim, ani z żadnym funduszem ochrony środowiska – krajowym czy wojewódzkim.
Sprawa jest poważna. Ulotki nie zawierają żadnych danych firmy rzekomo przeprowadzającej kontrole, co samo w sobie powinno wzbudzać niepokój. Mimo to, wiele osób może dać się zwieść przekonująco brzmiącym zapewnieniom o konieczności przeprowadzenia „ekspertyzy energetycznej” czy „weryfikacji bezpieczeństwa instalacji”.
Jak alarmują urzędnicy, pod przykrywką audytu osoby obce zyskują dostęp do wnętrza domów i mieszkań, co stwarza realne zagrożenie. Otwierają się w ten sposób możliwości zarówno dla kradzieży, jak i wyłudzeń. Dochodzić może do spisywania danych z dowodów osobistych lub innych dokumentów, co stanowi klasyczny mechanizm wyłudzania tożsamości.
To działanie nie tylko nieetyczne, ale również potencjalnie niebezpieczne. Ulotki, które wyglądają na rządowe lub samorządowe inicjatywy, są formą marketingu wprowadzającego w błąd. Celem nie jest poprawa bezpieczeństwa mieszkańców czy efektywności energetycznej budynków, ale zdobycie ich zaufania i wykorzystanie go w niejasnych celach.
Urząd Miejski apeluje: bądźmy ostrożni, nie wpuszczajmy nieznanych osób do domu i nie udostępniajmy im żadnych danych. Każda tego typu inicjatywa, jeżeli miałaby charakter oficjalny, będzie odpowiednio zapowiedziana i podpisana. Brak jakiejkolwiek identyfikacji firmy powinien natychmiast wzbudzić czujność. W dobie coraz bardziej wyrafinowanych metod oszustw, ostrożność i zdrowy rozsądek to najlepsza ochrona.
Sprawa została zgłoszona do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.