Decyzja Crown Commercial Service (CCS) o zwiększeniu zakresu hostingu w chmurze wydatki w Amazon Web Services (AWS) w połowie umowy o 89% są sprawdzane przez specjalistów ds. zakupów.
Dział zamówień rządowych nadzoruje migrację obciążeń z nieistniejącej już rządowej usługi cyfrowej Platforma Gov.uk oferująca platformę jako usługę (PaaS) dla chmury AWS.
To zadanie jest objęte 36-miesięcznym kontraktem CCS o wartości 1,3 miliona funtów zawartym z gigantem chmury publicznej w lutym 2023 r. za pośrednictwem platformy G-Cloud 13.
Od tego czasu okazało się, iż firma CCS wydała zawiadomienie o kontroli zmian (CCN), które potwierdza, iż wartość zamówienia wzrosła o 89% do 2,5 mln funtów w maju 2024 r., mimo iż zwiększenie wartości transakcji na taką skalę nie jest ściśle dozwolone na mocy przepisów dotyczących zamówień publicznych.
„W związku z migracją… do AWS istnieje potrzeba zwiększenia dotychczasowej wartości umowy CCS Hosting ze względu na zwiększone koszty ponoszone w związku z migrowanymi usługami” – stwierdzono w zawiadomieniu CCN.
Zgodnie z postanowieniami art. 72 Regulaminu zamówień publicznych z 2015 r. (PCR15) umowy „można modyfikować bez przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia… pod warunkiem, iż jakikolwiek wzrost ceny nie przekroczy 50% wartości pierwotnego zamówienia”.
Na tej podstawie firma CCS jest w tej chwili proszona o wyjaśnienie, dlaczego nie rozpisano ponownie przetargu na to zamówienie ani nie poddano go dalszemu postępowaniu konkursowemu, po tym jak okazało się, iż pierwotna umowa z AWS nie pokryje całkowitego kosztu przedmiotowych prac.
„Zamówienie zostało zawarte w ramach G-Cloud 13 i oczywiście podlega przepisom PCR15. Nie ma co do tego żadnego argumentu” – powiedział jeden z ekspertów ds. zamówień publicznych w sektorze IT, z którym rozmawiał Tygodnik Komputerowy pod warunkiem zachowania anonimowości.
„Jednak CCS nie przedstawiło wiarygodnego wyjaśnienia wzrostu wartości zamówienia w następstwie CCN, co wyraźnie stawia go na progu wymagającym dalszej konkurencji”.
– powiedział doradca ds. zamówień publicznych Martin Medforth Tygodnik Komputerowy iż rozporządzenie 72 PCR15 rzeczywiście pozwala nabywcom IT z sektora publicznego na zwiększenie pierwotnej wartości swoich umów o ponad 50% – ale nie wszystko za jednym razem.
„Prawidło 72 jest zabawne, ponieważ można je stosować wielokrotnie” – powiedział. „Możesz więc zastosować 50%, a potem, jeżeli [the buyer] zdaje sobie sprawę, iż wciąż mają trochę pracy do wykonania, może ponownie zastosować 50%.
Z zawiadomienia CCN nie wynika jasno, czy CCS rzeczywiście skorzystała ze swojego prawa do wielokrotnego zwiększenia wielkości swojej transakcji na platformie AWS, czy też mimo to podwyżka o 89% została przeforsowana.
Tygodnik Komputerowy skontaktował się z firmą CCS, aby zapytać o zmianę wielkości transakcji i jaka byłaby jej reakcja na twierdzenia, iż zmiana umowy jest niezgodna z treścią PCR15.
W odpowiedzi na prośbę rzecznik CCS stwierdził: „Crown Commercial Service przestrzega przepisów dotyczących zamówień publicznych, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych z 2015 r., które zapewniają, iż wszystkie zamówienia rządowe są przyznawane uczciwie i przejrzyście. Zamówienie to zostało zawarte na podstawie umowy ramowej G-Cloud 13.”
Nicky Stewart, starszy doradca Open Cloud Coalition (OCC), która wspiera konkurencję na rynku chmury publicznej, powiedział Tygodnik Komputerowy iż ważne jest, aby znane organizacje sektora publicznego, takie jak CCS, prezentowały dobre praktyki przy zamawianiu usług w chmurze.
„OCC w pełni popiera zasady otwartych i przejrzystych zamówień w chmurze” – powiedział Stewart. „Obejmuje to udostępnienie uzasadnionych możliwości wszystkim, w tym potencjalnym dostawcom usług w chmurze, i mamy nadzieję, iż wpływowe instytucje zakupowe, takie jak CCS, wykażą się w tym zakresie wiodącą pozycją”.
Kwestionowanie pierwotnej wielkości transakcji
Fakt, iż wielkość transakcji wymagała tak znacznego zwiększenia po około 15 miesiącach pracy, sugeruje, iż firma CCS nie doceniła kosztów migracji, kontynuował Medforth. „Gdybym osobiście zawarł tę transakcję, dla bezpieczeństwa prawdopodobnie zgodziłbym się na tę transakcję za „do 5 milionów funtów” – powiedział.
To odczucie podzielane przez Owen Sayers, architekt korporacyjny z ponad 20-letnim doświadczeniem w dostarczaniu krajowych systemów policyjnychktóry powiedział Tygodnik Komputerowy iż należy zadać pytania dotyczące tego, w jaki sposób CCS w pierwszej kolejności określiła „tak błędne kwoty” w przypadku tej umowy.
„Konieczność niemal podwojenia trzyletniego kontraktu o wartości 1,3 miliona funtów nieco ponad jedną trzecią jego cyklu życia sugeruje, iż pierwotna należyta staranność i zrozumienie wymagań były nieco niewystarczające” – stwierdził.
Tygodnik Komputerowy Skontaktowałem się również z AWS, aby skomentować tę historię, ale firma odmówiła.