Tarczyński S.A. ma „piątkę”

1 godzina temu

Wyjątkowa „piątka” szyta na miarę potrzeb i oczekiwań została opracowana i wyprodukowana przez bielskiego potentata firmę SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dla Zakładowej Grupy Ratowniczej Tarczyński S.A. w Ujeźdźcu Dolnym w woj. dolnośląskim.

Całość konstrukcji wyróżnia nowoczesne podejście do ergonomii oraz prostota obsługi. Rozwiązania zastosowane w pojeździe zwiększają bezpieczeństwo ratowników, poprawiają efektywność działań i pozwalają w pełni wykorzystać potencjał techniczno-taktyczny zabudowy. To nowoczesne narzędzie, które doskonale odpowiada na współczesne potrzeby tej niezwykłej grupy ratowniczej, łącząc niezawodność, wydajność i komfort pracy strażaków.

Tarczyński S.A. to znany i ceniony innowacyjny producent wysokiej jakości wędlin, kabanosów, parówek i przekąsek białkowych.

Dostosowana do oczekiwań i stawianych zadań

Załoga ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego Scania P360B4X2NZ dysponuje przestronną, czterodrzwiową kabiną brygadową, zaprojektowaną z myślą o bezpieczeństwie i ergonomii pracy ratowników. Pod jej maską pracuje niezawodny silnik wysokoprężny o imponującej mocy 265 kW (360 KM) gwarantujący wysoką dynamikę i pewność działania, w każdych warunkach terenowych. Podwozia Scanii to poszukiwane, cenione i pożądane podwozia pod zabudowy przez strażaków i ratowników w różnych częściach świata i strefach klimatycznych.

Na froncie pojazdu zamontowano elektryczną wyciągarkę o sile uciągu 9979 kg, nieocenioną podczas różnorodnych akcji ratowniczych, szczególnie w sytuacjach gdy liczy się precyzja i siła.

Nowoczesne nadwozie pożarnicze EVO dla wymagających jednostek

Nowoczesne pojazdy pożarnicze coraz częściej łączą w sobie najwyższe standardy bezpieczeństwa, funkcjonalności i ergonomii. Prezentowane nadwozie specjalne zostało zaprojektowane i wykonane z myślą o zapewnieniu maksymalnej efektywności działań ratowniczo-gaśniczych przy jednoczesnym komforcie i bezpieczeństwie strażaków.

W pojeździe zastosowano najnowsze funkcjonalne ergonomiczne i intuicyjne nadwozie pożarnicze EVO. To nie tylko nowy model, a ewolucja, która zamyka jeden z rozdziałów w historii pojazdów ratowniczych marki SZCZĘŚNIAK i otwiera kolejny, definiując nową estetykę i podejście do projektowania.

EVO to efekt wieloletnich prac skoncentrowanych na tym, co często pozostaje niewidoczne na pierwszy rzut oka. Nowe nadwozie to przyjazna dla ratowników zabudowa, którą cechuje solidna konstrukcja, przemyślany układ przestrzeni ładunkowej, trwałość materiałów, niezawodność podczas eksploatacji pojazdu. Nowa zabudowa, to w dalszym ciągu niezawodne narzędzie pracy strażaka, ale teraz w formie, która odpowiada wymaganiom XXI wieku.

Linia EVO wprowadza szereg istotnych zmian stylistycznych, w tym: smuklejsze, bardziej dynamiczne linie nadwozia, nowy projekt lamp i elementów oświetleniowych, zintegrowane osłony oraz nowoczesne drabinki boczne oraz nowe warianty wyposażenia i konfiguracji modułów, dostępne w formie kompletnych pakietów.

Zastosowanie linii EVO w pełni ergonomicznym nadwoziu pożarniczym najnowszej Scanii to zarazem symboliczne podkreślenie filozofii firmy SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o „najpierw funkcja, potem forma – ale jedno nigdy nie kosztem drugiego”.

Konstrukcja zabudowy wykonana została z lekkich, ale wyjątkowo trwałych materiałów, profili oraz blach aluminiowych, w układzie skrytek (3+3+1). Taki podział przestrzeni gwarantuje optymalne rozmieszczenie sprzętu, armatury wodno-pianowej oraz odcinków węży tłocznych. Skrytki o głębokości 550 mm zapewniają maksymalną pojemność zabudowy i swobodny dostęp do każdego elementu wyposażenia, co znacząco przyspiesza działania ratownicze.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie półki dedykowanej do przewozu elektronarzędzi, coraz częściej stosowanych podczas prowadzonych działań ratowniczych.

Dach nadwozia pełni funkcję praktycznego podestu roboczego. Wydzielona ścieżka komunikacyjna umożliwia bezpieczne poruszanie się po powierzchni roboczej choćby dwóm strażakom jednocześnie. Dodatkowo, wbudowane oświetlenie zapewnia komfort i pełną widoczność również podczas działań prowadzonych w nocy lub w trudnych warunkach oświetleniowych. W tylnej części pojazdu umieszczono manualnie sterowane działko wodno-pianowe wydajności w zakresie od 800 do 3200 l/min, co pozwala skutecznie reagować na pożary o różnej intensywności.

Kompozytowy zbiornik na środki gaśnicze

W centralnej części zabudowy, nisko nad ramą pośrednią, znajduje się wykonany z kompozytu zbiornik na środki gaśnicze. Takie umiejscowienie gwarantuje optymalne rozłożenie masy i niskie położenie środka ciężkości, co pozytywnie wpływa na stabilność pojazdu w każdych warunkach terenowych. Zbiornik mieści 5000 litrów wody oraz 500 litrów środka pianotwórczego, zapewniając wystarczający zapas do prowadzenia długotrwałych akcji. W celu ułatwienia obsłudze racjonalnego dysponowania środkami gaśniczymi, na tylnej ścianie zabudowy dodatkowo zamontowano LED-owe wskaźniki przewożonej w zbiorniku wody i środka pianotwórczego.


Niezawodna, najlepsza z najlepszych

Głównym elementem całego układu wodno-pianowego jest dwuzakresowa autopompa pożarnicza klasy premium Godiva P2A 3010. To sprawdzona konstrukcja, gwarantująca niezawodność i wysoką kulturę pracy. Autopompa osiąga wydajność 3628 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 489 l/min przy 40 barach, co pozwala elastycznie dostosować parametry tłoczenia do rodzaju prowadzonej akcji. Obsługę ułatwia zintegrowany, intuicyjny panel sterowania w systemie Can-Bus, wyposażony w czytelny ekran LCD, umożliwiający precyzyjne monitorowanie wszystkich parametrów pracy.

Wzmocnienie siły bojowej


Z uwagi na specyfikę i przeznaczenie pojazdu został on wyposażony urządzenie gaśniczo-tnące CutLanca CL-360H MPH pozwalające na gaszenie i cięcia. System ten jest zaprojektowany i dedykowany do montażu w pojazdach pożarniczych. Technika cięcia i gaszenia z wykorzystaniem tego urządzenia łączy adekwatności chłodzące wytwarzanego wysokociśnieniowego strumienia mgły wodnej, z adekwatnościami cięcia i penetracji wodą lub wodą zmieszaną z proszkiem ciernym.

Zestaw CL-360H MPH pracuje pod ciśnieniem 300 barów wyrzucając strumień mgły wodnej, który zmieszany ze ścierniwem osiąga prędkość 720 km/h. Pozwala to na przebicie się przez wszystkie znane materiały budowlane i konstrukcyjne. Wysokociśnieniowa pompa wodna zapewnia wydajność 56,2 l/min co pozwala na skuteczne gaszenie pożarów. Jest ona napędzana poprzez układ hydrauliczny pojazdu. Zestaw składa się z następujących komponentów: pompy wodnej napędzanej hydraulicznie oraz panelu sterowania, wykonanego ze stali nierdzewnej zbiornika na proszek ścierny o pojemności 10 litrów, zwijadła z bębnem na wąż wysokociśnieniowy o długości 100 metrów i lancy gaśniczej. Masa całkowita zamontowanego urządzenia wraz z napełnionym zbiornikiem proszkiem ściernym wynosi 250 kg. Urządzenie to, wraz z panelem sterowania, znajduje się w ostatniej skrytce po lewej stronie.

SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to wiodący producent samochodów ratowniczych i użytkowych. Firma od ponad trzech dekad koncentruje się na branży Automotive, opracowując, produkując i dostarczając zaawansowane technologicznie samochody dla służb bezpieczeństwa publicznego i Sił Zbrojnych, w tym jednostek straży pożarnych 35 krajach na czterech kontynentach.

Idź do oryginalnego materiału