19 czerwca, mieszkaniec naszego powiatu odebrał telefon od „pracownika ochrony danych bankowych ”. Oszust poinformował, iż ktoś próbuje z jego rachunku bankowego dokonać nielegalnego transferu pieniędzy. Zgłaszający zainstalował aplikacje i potwierdzał za jej pomocą dane osobowe. Na szczęście w pewnym momencie bank zablokował transakcje. Pamiętaj, gdy dzwoni ktoś obcy wykaż się rozsądkiem i ograniczonym zaufaniem.
Dość powszechnym oszustwem stała się metoda „na pracownika banku”. Na czym polega? Oszust dzwoni do danej osoby podając się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca aby jego rozmówca zabezpieczył swoje pieniądze. Tutaj wchodzą różne warianty, jak np. zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na telefonie czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust ma dostęp do urządzenia swojej ofiary i tym samym konta. Następnie dokonuje przelewów, a zaraz po tym wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki.
Kolejnym sposobem fałszywego „pracownika banku” jest przekonanie rozmówcy, iż musi on wykonać przelew techniczny na wskazane przez oszusta konto. Oczywiście przelew musi być wykonany metodą ekspresową – bo inaczej, jak zapewnia „pracownik banku” oszczędności zostaną skradzione. Przerażany rozmówca pod presją czasu wykonuje taki przelew wierząc, iż właśnie w ten sposób zabezpiecza zgromadzone przez siebie środki pieniężne. Niestety po krótkim czasie okazuje się, iż te pieniądze przepadają na zagranicznych rachunkach bankowych.
Niestety są również przypadki gdy fałszywy pracownik banku przeprowadza „weryfikację rozmówcy” i uzyskuje dane wrażliwe jak imię nazwisko numer pesel, w tym często login i hasło do aplikacji bankowej, wtedy nie tylko dokona kradzieży zgromadzonych środków ale dodatkowo sprawca zaciągnie tzw. szybki kredyt.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. Nie polecają przelania środków bankowych na wskazane przez konsultanta konto.