Metropolitan Police wycofuje swoją kontrowersyjną bazę danych Gangs Violence Matrix (GVM) po długotrwałych obawach związanych z nieproporcjonalnością rasową tego narzędzia, ale organizacje praw człowieka ostrzegają, iż przy jego zastąpieniu prawdopodobnie powtórzą się te same błędy.
Powstał w 2012 roku w ramach – oświadczył sam rząd I bez dowodów „wojny z gangami” w następstwie zamieszek w Tottenham, Met wykorzystywał tajny GVM do identyfikowania, monitorowania i namierzania osób, które siły uważały za zaangażowane w przemoc gangów.
Dwa odrębne śledztwa przez brytyjskie biuro komisarza ds. informacji (ICO) i Amnesty International z 2018 r. stwierdziły, iż GVM w nieproporcjonalny sposób dotknął osoby należące do mniejszości etnicznych, przy czym 78% osób wymienionych wówczas w bazie danych było rasy czarnej (w porównaniu z 27% osób skazanych za poważne przestępstwami związanymi z przemocą wśród młodzieży jest kolor czarny).
Odkryli również, iż 40% osób wymienionych w matrycy miało zerową ocenę szkód zastosowaną przez algorytm, co oznacza, iż policja nie odnotowała ich udziału w przestępstwie z użyciem przemocy, podczas gdy 64% wszystkich osób otrzymało etykietę zieloną ( najniższa kategoria ryzyka). Stwierdzono, iż około 75% wszystkich osób wymienionych na matrycy samo padło ofiarą przemocy.
W obliczu nieuchronne kroki prawne od grupy praw człowieka Liberty w związku z dyskryminującym wpływem tego narzędzia, Met przyznała się w listopadzie 2022 r iż osoby czarnoskóre są nieproporcjonalnie reprezentowane w matrycy i iż wysiłki mające na celu rozwiązanie tego problemu nie przyniosły skutku.
W odpowiedzi oświadczył, iż dokona przeglądu systemu, usuwając informacje o ponad 1100 osobach (około jednej trzeciej wszystkich osób w matrycy) i zobowiązał się do jego „całkowitego przeprojektowania”.
Teraz, po roku „długiej współpracy ze społecznościami”, Met stwierdziło, iż „Najwyraźniej przemoc w jej ujęciu była głównym problemem zamiast przemocy gangów w izolacji” i iż w związku z tym podjął decyzję o wycofaniu matrycy i zamiast tego zajmie się poważną przemocą poprzez dostosowanie istniejącego narzędzia oceny szkód związanych z przemocą (VHA).
The Met twierdzi, iż ogólne podejście skupi się na najbardziej brutalnych przestępcach, a nie na konkretnych członkach gangów; iż zastosuje inną, „uznaną w środowisku akademickim” metodologię punktacji; oraz iż w przeciwieństwie do GVM funkcjonariusze nie będą mogli manualnie dostosować punktacji.
Dodała, iż VHA nie będzie również obejmować ogólnego udostępniania wrażliwych informacji szerokiemu gronu stron trzecich (które ICO i Amnesty International zidentyfikowany jako główny problem GVM w dochodzeniach z 2018 r.), przy czym wszelkie udostępnianie danych odbywa się w tej chwili indywidualnie dla wszystkich przypadku.
Dodał także, iż aby móc figurować w VHA, poszczególne osoby musiałyby „wyszczególniać się w co najmniej czterech oddzielnych raportach, z których dwa muszą być raportami o przestępstwie, lub figurować w trzech raportach o przestępstwach, o ile wynik szkodliwości tych raportów wynosi 2500 lub więcej .” Sprawozdania, w których są zawarte, muszą być również sporządzone w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
„Istnienie VHA będzie podane do wiadomości publicznej, ale samo VHA nie będzie dostępne poza Met i żadna informacja o tym, czy dana osoba znajduje się w VHA, czy nie, nie zostanie przekazana sądom jako dowód. Narzędzie to służy wyłącznie do celów wywiadowczych” – stwierdził Met.
„Prokuratura Koronna zostanie poinformowana, iż VHA została wykorzystana przy podejmowaniu decyzji o podjęciu działań policyjnych, które z kolei zebrały dowody stanowiące część sprawy, jednakże samo VHA nie zostanie udostępnione”.
Met komunikat prasowy dodał, iż VHA „uzupełni” bieżące prace policji, identyfikując przemoc związaną ze zwiększonymi napięciami w gangach, a przestępstwa gangów będą teraz traktowane jako „precyzyjne działania policji”, stosowane w tej chwili w celu identyfikacji „najbardziej niebezpiecznych i brutalnych drapieżników seksualnych” ”.
Jednakże choć działacze z zadowoleniem przyjęli likwidację matrycy gangów, ostrzegli, iż nowe narzędzie prawdopodobnie będzie obejmować tę samą dyskryminację rasową.
Katrina Ffrench, założycielka wspólnotowej grupy interesu Unjust UK i powódka w sprawie Liberty, stwierdziła, iż choć słuszne było to, iż „nielegalne narzędzie” zostało w końcu wyrzucone na złom po ponad dziesięciu latach użytkowania, „Met nie może powtarzać tego samego błędy, wprowadzając kolejny system, który traktuje Czarnych nierówno i niesprawiedliwie”.
Muzyk Awate Suleiman – kolejny powód w tej sprawie – dodał, iż Met „wyrzucenie czegoś, co reszta z nas wiedziała od tak dawna, było tak ewidentnie rasistowskie, w żadnym wypadku nie powinno zająć tak długo”. potwierdzić, iż nie został uwzględniony w matrycy.
„Matryca przemocy gangów była reliktem kolonializmu używanym przez policję Met do atakowania ludzi, o których myślała, iż nikt się nie przejmuje. Tajemniczy charakter matrycy oznaczał, iż każdy mógł na niej być i nie wiedzieć, a wielu ludzi takich jak ja miało zniszczone zdrowie psychiczne i ograniczone możliwości, myśląc, iż się na niej znajdują” – powiedział.
„Chociaż cieszę się, iż matryca została w końcu zdemontowana, jestem rozczarowany, iż zastąpiono ją kolejnym systemem, który prawdopodobnie powtórzy tę niesprawiedliwość i będzie przez cały czas dyskryminował Czarnych z klasy robotniczej. Zamiast tego chcę, aby fundusze zostały skierowane na programy, które poprawiają nasze życie, a nie karzą nas za bycie biednymi i zaniedbanymi przez państwo”.
Louise Whitfield, dyrektor ds. spraw prawnych w Liberty, powiedziała: „Już wygląda na to, iż Met nie wyciągnęła wniosków, które powinna wyciągnąć z tej sprawy”.
„Matrix był nielegalnym, rasistowskim narzędziem policyjnym, które naruszało prawa człowieka osób, które zostały na nim umieszczone” – dodała. „Nie należało podejmować działań prawnych, po których nastąpiłoby 15-miesięczne opóźnienie, w którym Met zaprzestałaby go używać. Mamy w tej chwili poważne obawy, iż dyskryminacja rasowa wpisana w matrycę gangów może zostać powtórzona w systemie oceny szkód spowodowanych przemocą”.
Burmistrz Londynu Sadiq Khan powiedział, iż przejście do VHA to „znacząca zmiana”, która pomoże policji ścigać przestępców w bardziej ukierunkowany sposób, a także zapewni możliwość współpracy ze stronami trzecimi w celu wspierania osób narażonych na gangi i przemoc.
„Ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia i londyńczycy słusznie ocenią to nowe podejście na podstawie wyników” – dodał.
Istnienie bazy danych GVM jako pierwszy odkrył organizator społeczności i działacz na rzecz równości rasowej Stafford Scott, któremu w 2017 r. wyciekła wersja matrycy Haringey.
W rozmowie z Computer Weekly w listopadzie 2018 rScott porównał matrycę z brytyjskimi przepisami dotyczącymi sus, które pozwalały policji zatrzymywać, przeszukiwać i aresztować każdą osobę, co do której istnieje podejrzenie, iż może popełnić przestępstwo, i które były szeroko stosowane pod koniec lat 70. i na początku 80. przeciwko czarnej populacji Wielkiej Brytanii.