Pokolenie “Z” pożałowało niepicia

goniec.net 22 godzin temu

Według IWSR (International Wine and Spirits Record) , brytyjskiej firmy zajmującej się analizą wzorców spożycia alkoholu, spożycie alkoholu wśród pokolenia “Z” czyli urodzonych pomiędzy 1997 a 2012 rokiem rośnie na wielu dużych rynkach na całym świecie, w tym w Kanadzie.

Poprzednie badania na temat spożycia alkoholu przez pokolenie Z przedstawiały ich jako abstynentów. Na przykład w 2020 r. naukowcy z University of Michigan poinformowali, iż abstynencja stale rośnie wśród Amerykanów w wieku studenckim. W sierpniu 2024 r. badanie Gallupa wykazało, iż 65 procent dorosłych Amerykanów poniżej 35 roku życia uważa picie za niezdrowe.

Badanie IWSR przeprowadzone w marcu odwróciło ten obraz pokolenia Z do góry nogami. „Pomysł, iż pijący z pokolenia Z ograniczają alkohol znacznie bardziej niż inne pokolenia, nie jest poparty danymi z naszego najnowszego badania” — mówi Richard Halstead, COO Consumer Insights w IWSR.

W ramach wiosennego badania IWSR przeprowadziło wywiady z 1374 dorosłymi Kanadyjczykami. Liczba ta została uznana za reprezentatywną próbkę krajowej populacji dorosłych w wieku umożliwiającym legalne picie alkoholu w Kanadzie.

Odsetek kanadyjskiej populacji pokolenia Z w wieku uprawniającym do legalnego spożywania alkoholu (LDA), która przyznała się do picia alkoholu, wzrósł z 56 procent wiosną 2023 r. do 69 procent wiosną 2025 r.

Większe spożycie alkoholu przez pokolenie Z „opiera się na tym, co nazywamy ‘wskaźnikiem uczestnictwa’”, mówi Halstead. Aby zostać uznanym za pijącego, respondenci musieli wypić jeden lub więcej drinków w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Jedna trzecia kanadyjskich pijących z pokolenia Z przyznała, iż ​​ostatni raz pili alkohol w barze, restauracji lub klubie — znacznie więcej niż ogół pijących w Kanadzie. Prawie czterech na pięciu przyznało się do spożywania mocnych alkoholi, co jest ogólnie wyższym wynikiem niż w przypadku wszystkich pijących w Kanadzie.

Kanadyjskie dane dla innych kohort pokoleniowych pokazują niewielki wzrost wśród Millenialsów: 71 procent (kwiecień 2023) do 75 procent (marzec 2025). Jednak spożycie alkoholu spadło wśród pokolenia X (z 77 procent w 2023 do 76 procent w 2025) i pokolenia wyżu demograficznego (z 76 procent w 2023 do 72 procent w 2025).

IWSR definiuje te grupy wiekowe w następujący sposób: pokolenie Z (18–27 lat); pokolenie Y (28–43 lata); pokolenie X (44–59 lat); pokolenie wyżu demograficznego (60+).

Wzrost dochodów odgrywał rolę w spożyciu alkoholu wśród pijących z pokolenia Z, mówi Halstead. „W miarę jak coraz więcej pijących z pokolenia Z LDA zbliża się do połowy dwudziestki, ich dochód rozporządzalny wzrasta, a to generalnie koreluje ze zwiększonymi zakupami alkoholu”.

Idź do oryginalnego materiału