PKO Bank Polski podjął istotną decyzję dotyczącą bezpieczeństwa swoich klientów. Od 17 stycznia do 6 maja 2025 roku bank czasowo wstrzymuje możliwość tworzenia nowych haseł do czeków Blik w serwisie internetowym iPKO. Ta decyzja jest odpowiedzią na rosnącą aktywność cyberprzestępców, którzy coraz częściej wykorzystują tę formę płatności do wyłudzeń.
Fot. Warszawa w Pigułce
Klienci banku mają jednak jeszcze szansę zabezpieczyć sobie dostęp do tej usługi. Wszystkie hasła do czeków Blik utworzone przed 17 stycznia będą działać normalnie przez cały okres zawieszenia funkcji. Oznacza to, iż osoby, które zdążą wygenerować hasło przed wprowadzeniem ograniczeń, przez cały czas będą mogły korzystać z tej formy płatności.
Czeki Blik to innowacyjne rozwiązanie w systemie płatności mobilnych, które pozwala na realizację transakcji zarówno w internecie, jak i w sklepach stacjonarnych, a także umożliwia wypłatę gotówki z bankomatów. Ich unikalną cechą jest możliwość przekazania płatności choćby osobie, która nie posiada konta bankowego czy dostępu do systemu Blik.
Bank uspokaja, iż pozostałe funkcje systemu Blik, takie jak przelewy na numer telefonu czy płatności w punktach handlowych, pozostaną w pełni dostępne. Dla osób, które nie zdążą utworzyć hasła do czeków Blik przed wprowadzeniem ograniczeń, bank zaleca korzystanie z alternatywnych metod płatności, szczególnie z przelewów Blik na numer telefonu.
Warto zauważyć, iż PKO BP nie jest jedynym bankiem oferującym czeki Blik. Usługa ta jest również dostępna w Millennium, Santander Bank Polska i VeloBank. Chociaż z tej formy płatności korzysta stosunkowo niewielka grupa klientów, jej czasowe ograniczenie świadczy o poważnym podejściu banku do kwestii bezpieczeństwa.
Decyzja PKO BP pokazuje, jak poważnym wyzwaniem staje się cyberprzestępczość w sektorze bankowym. Banki muszą nieustannie dostosowywać swoje procedury bezpieczeństwa do nowych zagrożeń, choćby jeżeli wiąże się to z czasowym ograniczeniem niektórych usług.
Eksperci ds. bezpieczeństwa bankowego podkreślają, iż takie prewencyjne działania są niezbędne w obecnych czasach, gdy metody oszustów stają się coraz bardziej wyrafinowane. Lepiej zapobiegać potencjalnym stratom klientów, niż próbować naprawiać szkody po fakcie.
Klienci PKO BP powinni więc rozważyć, czy chcą zachować dostęp do funkcji czeków Blik w najbliższych miesiącach i jeżeli tak, powinni jak najszybciej wygenerować hasło w systemie iPKO. Po 17 stycznia będzie to niemożliwe aż do maja 2025 roku.