Dowiedz się więcej o OL i OC
Główne elementy zabezpieczeń antyterrorystycznych (antytaranowych)
- Cel i konstrukcja
- Bariery antyterrorystyczne (antytaranowe) chronią przed wtargnięciem pojazdów do chronionych stref, zarządzają ruchem oraz tworzą bezpieczne przestrzenie dla pieszych.
- W odróżnieniu od standardowych barier drogowych, są one projektowane do zatrzymywania ciężkich pojazdów poruszających się z dużą prędkością (do 80 km/h dla pojazdów o masie 30 ton).
- Kontekst historyczny
- Po 2010 roku znacznie wzrosła liczba ataków z użyciem pojazdów. Wydarzenia takie jak ataki w Nicei, Berlinie czy Londynie uwidoczniły konieczność wprowadzenia zaawansowanych zabezpieczeń.
Analiza ryzyka i wdrażanie zabezpieczeń
- Analiza ryzyka
- Proces oceny ryzyka uwzględnia prawdopodobieństwo wystąpienia ataków w oparciu o czynniki polityczne, społeczne i lokalne.
- Kluczową rolę odgrywają eksperckie oceny przeprowadzane przez certyfikowanych specjalistów.
- Normy i standardy ochrony
- Międzynarodowe normy, takie jak PAS 68, ASTM F2656 czy IWA 14-1, określają parametry testów zderzeniowych, uwzględniając prędkość, masę pojazdu oraz stopień penetracji po zderzeniu z barierą.
- Normy te pomagają dopasować odpowiednie urządzenia do indywidualnych potrzeb i warunków.
Sprawdź bezpłatne konsultacje eksperckie
Standardy i testowanie
- Testy zderzeniowe
- Kluczowym elementem oceny bariery jest jej zdolność do zatrzymania pojazdu oraz ograniczenia jego penetracji poza linię ochrony.
- Bariery są testowane z wykorzystaniem pojazdów o różnej masie i prędkości, zgodnie z wymogami wybranych norm.
- Normy międzynarodowe
- PAS 68: Obejmuje sześć kategorii pojazdów, od aut osobowych po ciężarówki o masie do 30 ton.
- ASTM F2656: Używana głównie w USA, bada bariery z uwzględnieniem różnych prędkości i penetracji.
- IWA 14-1: Łączy wcześniejsze normy w jednolity standard międzynarodowy.
- ISO 22343 jest opublikowane przez British Standards Institution (BSI) i jest aktualnym standardem (stan na wrzesień 2023), Zastępuje poprzednie standardy IWA14 i PAS68 i jest punktem odniesienia do amerykańskiej normy DOS K4,K8,K12. Ważne jest jednak, iż nie ma oczekiwania ani wymogu, aby producenci ponownie testowali wcześniej certyfikowane produkty zgodnie z ISO 22343.
Efektywność i rekomendacje
- Bariery jako prewencja
- Widoczność zabezpieczeń często odstrasza potencjalnych sprawców.
- Nawet proste bariery mogą ograniczyć skutki ataku, minimalizując straty materialne i ludzkie.
- Dostosowanie do lokalnych potrzeb
- Zabezpieczenia powinny być projektowane w oparciu o indywidualne potrzeby i realne zagrożenia dla danego obszaru.
- Nadmiarowe zabezpieczenia mogą generować niepotrzebne koszty bez proporcjonalnego wzrostu ochrony.
Sprawdź szkolenia z ochrony ludności i obrony cywilnej