Mówią, iż nie da się go zepsuć. Radzi sobie w każdym terenie. Ten samochód jest już ikoną

4 godzin temu

To samochód, który stał się prawdziwą ikoną. Dla wielu osób jest to kwestia absolutnie niezrozumiała i niewytłumaczalna. W teorii wygląda jak coś, co rozpadnie się na pierwszej napotkanej przeszkodzie. Jednak w praktyce mamy tu do czynienia z konstrukcją, która jest w stanie wytrzymać niemal wszystko. Mówi się, iż nie da się go zepsuć. Mijają lata, 20, 30, 40… a tutaj nic się nie zmienia. Łada Niva pod wieloma względami wciąż zdumiewa.

Czy ten samochód da się zepsuć?

Łada Niva to samochód, którego początki datuje się na kwiecień 1977 roku. Wtedy to została zaprezentowana i wtedy rozpoczęła się jej produkcja. Mamy tutaj do czynienia z modelem, który jest pewnego rodzaju ewenementem. Rozumiem, iż to samochód terenowy i nie musi wyglądać. Natomiast mam też takie wrażenie, iż od początku jego produkcji w 1977 roku, przez lata tak naprawdę kilka się zmieniało. Przeglądając dziś ogłoszenia możemy trafić na modele zarówno z lat 80., jak i chociażby z 2005 roku. I szczerze mówiąc – wyglądają one niemal identycznie.

By SsmIntrigue – Own work, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Niektórzy producenci wychodzą z założenia, iż jeżeli coś jest dobre, to nie ma sensu tego zmieniać. Popatrzcie na Porsche 911. Jednym się to podoba, drugim nie, natomiast 911 od lat zachowuje mniej więcej ten sam styl, ten sam charakter. Nadwozie jest tylko delikatnie modyfikowane, uaktualniane pod nowoczesne trendy. Ale Łada Niva? Mam wrażenie, iż tutaj nie zmienia się nic. I w przeciwieństwie do Porsche 911 – tutaj trudno jest to zrozumieć. Nie mówimy bowiem bynajmniej o ikonie stylu i symbolu motoryzacyjnego piękna. To w gruncie rzeczy coś… zupełnie przeciwnego.

Jak to możliwe?

Natomiast zostawmy sam wygląd, bo być może rzeczywiście nie o to tutaj chodzi. Zastanawiacie się jakim cudem Łady z lat 80. wciąż poruszają się po drogach? No właśnie – przechodzimy do meritum. Mówi się, iż to samochód, którego nie da się zepsuć. Można z nim robić niemal wszystko i poruszać się niemal w każdym terenie. Niva jest odporna na wszystko. jeżeli by tak nie było, dziś nie jeździłyby po drogach. Czy zatem Łada jest ładna? Raczej nie. Czy jest mocna? Cóż, raczej nie, bo moc to tam okolice 80 koni mechanicznych. Czy jest szybka? Absolutnie nie. Może jest ekonomiczna? Nie, spalanie przekracza tam 8, 9 litrów. A może jest dobrze oceniana? Też nie – na portalu „Autocentrum” opinie są raczej średnie.

By Riley from Christchurch, New Zealand – 1995 Lada Niva, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Zatem Łada Niva musi być po prostu śmiesznie tania, tak? No właśnie… niezupełnie. Najtańsze egzemplarze to dziś okolice 10 tysięcy złotych. Są też takie za 15, czy 20 tysięcy. Pomimo tego wszystkiego, Niva wciąż jest obecna na drogach. Ludzie wciąż ją kupują i wciąż wiernie im służy. Przede wszystkim w trudnym terenie. Tam, gdzie jednak inne auta sobie nie radzą. Bądź tam, gdzie inne auta po prostu szkoda byłoby zabrać… To jednak pewnego rodzaju ewenement. Poszczególne elementy w teorii tak bardzo się nie zgadzają, iż paradoksalnie tworzą całkiem niezłą i spójną całość, która w określonych warunkach i okolicznościach nie ma sobie równych.

Zdjęcie główne: Stefan Kuhn – Own work, CC0, Wikimedia Commons

Idź do oryginalnego materiału