Ministerstwo Cyfryzacji ujawnia w jakich instytucjach skorzystamy z e-Doręczeń

7 godzin temu

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat informujący, w jakich urzędach i instytucjach będzie można skorzystać z e-Doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.

Jak podaje resort odpowiedzialny za cyfryzację od 1 stycznia 2025 r. liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się znacząco. Wśród nich znajdą się m.in. urzędy miast i gmin, ośrodki zdrowia, urzędy skarbowe czy przedstawiciele zawodów zaufania publicznego. Z każdą z tych jednostek obywatele będą mogli wymieniać się pismami bezpłatnie, bez wychodzenia z domu, a załatwianie spraw administracyjnych stanie się dużo łatwiejsze.

– e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. W dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie. Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – wyjaśnia wiceminister Cyfryzacji Dariusz Standerski.

Wraz z początkiem 2025 roku, większość urzędów będzie zobowiązana do uruchomienia nowej formy korespondencji z obywatelami. Poniżej lista podmiotów objętych nowym obowiązkiem:

  • urzędy miast i gmin;
  • starostwa;
  • urzędy skarbowe;
  • ZUS;
  • KRUS;
  • NFZ;
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia;
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki;
  • instytucje pomocy społecznej;
  • ministerstwa.

Oprócz tego do założenia skrzynek cyfrowych do e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 zobowiązani będą wymienieni poniżej przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego:

  • notariusze;
  • adwokaci;
  • radcowie prawni;
  • doradcy podatkowi;
  • doradcy restrukturyzacyjni;
  • rzecznicy patentowi.

W dalszej kolejności do wdrożenia e-Doręczeń będą zobligowane m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna i inne jednostki pracujące na rzecz wymiaru sprawiedliwości. Późniejszy termin dla tych instytucji wynika z Ustawy o doręczeniach elektronicznych. Wymienione podmioty mają czas na wprowadzenie e-Doręczeń do 1 października 2029 roku.

W jaki sposób założyć własny adres do e-Doręczeń aby móc cyfrowo kontaktować się z wymienionymi wyżej podmiotami? Odsyłam do szczegółowej instrukcji opublikowanej na stronach rządowych Rzeczypospolitej.

Nowa funkcja w aplikacji mObywatel – chodzi o bezpieczeństwo

Jeśli artykuł Ministerstwo Cyfryzacji ujawnia w jakich instytucjach skorzystamy z e-Doręczeń nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału