W Polsce brakuje policjantów. W województwie świętokrzyskim wprawdzie niemal wszystkie etaty są aktualnie zajęte, ale i tutaj są prowadzone działania, które mają na celu zwiększenie liczby funkcjonariuszy.
Jak mówi komisarz Joanna Żelezik z wydziału kadr i szkolenia Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach, pomagają w tym przepisy prawa, które pojawiły się w listopadzie ubiegłego roku. Ułatwiają one między innym powrót do służby tym osobom, które odeszły z policji.
– o ile ktoś opuścił nasze szeregi nie później niż pięć lat temu, ma możliwość łatwiejszego powrotu, bo nie obowiązują go już: test wiedzy, test sprawności fizycznej, jak również badanie psychologiczne. Taki kandydat, który zdecyduje się na powrót do służby musi złożyć odpowiednie dokumenty, czyli te standardowe, jakie musi złożyć każdy kandydat, jak również musi do nich dołączyć dokumenty, które zaświadczają o jego kwalifikacjach zawodowych oraz dotychczasowym przebiegu służby – opisuje.
Policjantka dodaje, iż po sprawdzeniu dokumentów oraz po weryfikacji kandydata w systemach policyjnych, odbywa się rozmowa kwalifikacyjna oraz uzgodnienie zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby. Kandydat który przejdzie te wszystkie etapy, może rozpocząć pracę.
– Nie obowiązuje go już kurs podstawowy, ponieważ są to umiejętności, które zdobył przed rozstaniem z policją – zaznacza.
Jeśli jednak ta przerwa była większa niż pięć lat, to ścieżka powrotu wygląda inaczej.
– Taka osoba musi liczyć się z tym, iż oprócz tych etapów, o których wspomniałam już wcześniej, dodatkowo będzie musiała przejść test sprawności fizycznej, ponieważ jest on jednym z ważniejszych elementów, które dotyczą funkcjonariuszy policji – mówi komisarz Joanna Żelezik.
Zmiany, które zostały wprowadzone w listopadzie ubiegłego roku ułatwiają również wstąpienie do służby młodym osobom – absolwentom szkół i klas o profilu mundurowym.
– Od tego roku istnieje możliwość wystąpienia do ministra spraw wewnętrznych i administracji o wydanie zezwolenia na prowadzenie tego rodzaju oddziałów o profilu mundurowym – tłumaczy.
Szkoły mogły składać takie wnioski do 31 stycznia. Komisarz Joanna Żelezik wymienia przywileje, jakie mają absolwenci takich klas.
– Mogą oni złożyć dokumenty, które są wymagane do rozpoczęcia rekrutacji jeszcze będąc w ostatniej klasie szkoły o takim profilu. Takie osoby muszą mieć ukończone 18 lat, ale jeszcze wtedy nie będą miały świadectwa potwierdzającego wyksztalcenie średnie, czyli tego, co jest jednym z warunków niezbędnych do rozpoczęcia rekrutacji. Będą je mogli dołączyć w toku rekrutacji, po ukończeniu szkoły – dodaje.
Natomiast będąc w ostatniej klasie, uczniowie tych szkół będą już mogli podejść do egzaminu oceniającego sprawność fizyczną, i co ważne, będzie się on odbywał w ich szkole. Ponadto, absolwenci oddziałów o profilu mundurowym będą zwolnieni z testu wiedzy, ponieważ program ich nauczania będzie zawierał wiedzę niezbędną do wstąpienia do policji. Joanna Żelezik podkreśla, iż te przywileje będą ich obowiązywać do trzech lat od skończenia oddziału o profilu mundurowym.
W województwie świętokrzyskim jest 3277 etatów policyjnych, z czego wakaty stanowią 4 proc.