Klienci tego banku w szoku! Niektórym nie zostało nic na koncie

4 dni temu

Niedawno pisaliśmy o SMS-ach, jakie dostają klienci banków. Wielu z nich wpadło w pułapkę i zostało z pustymi kontami. Teraz przestępcy chcą się dostać do innego banku i wysyłają wiadomości. To oszustwo jest wyjątkowo niebezpieczne, bo przestępcy w ciągu kilku minut przejmują dostęp do Twoich danych i konta i czyszczą do zera oszczędności!

Fot. Obraz zaprojektowany przez Warszawa w Pigułce wygenerowany w DALL·E 3.

Jak to działa?

Wiadomość informuje o wygasającym dostępie do aplikacji. Na pierwszy rzut oka SMS wygląda wiarygodnie, ale w polu nadawcy znajduje się przypadkowy numer, a nie nazwa, którą wykorzystuje Alior Bank wysyłając swoje wiadomości do Klientów. Dodatkowo wiadomość zawiera podejrzanie wyglądający link. Oszuści wyłudzają dane takie jak PESEL lub numer CIF oraz nazwisko Panieńskie matki, a następnie kod autoryzujący z SMS-a. Chcą w ten sposób aktywować aplikację na Twoje dane i przejąć dostęp do konta.

Jakie jest zagrożenie?

— Podanie danych oszustowi może spowodować bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa danych oraz zgromadzonych przez Ciebie oszczędności. Dzięki temu cyberprzestępcy mogą włamać się do Twojego konta i dokonać kradzieży środków. Możliwe, iż w kolejnym etapie skontaktuje się z Tobą osoba, podszywająca się pod konsultanta banku i spróbuje wyłudzić więcej informacji w celu autoryzacji. — ostrzega Elwira Charmuszko, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.

Jak sprawdzić, czy SMS jest fałszywy?

Nie panikuj! Oszuści często próbują wywołać presję czasu, twierdząc, iż Twoje konto jest zagrożone i musisz natychmiast podjąć działania. Pamiętaj, iż masz czas na zweryfikowanie wiadomości i skontaktowanie się z bankiem.

Co zrobić, jeżeli wpadł do mnie taki SMS?

  • Nie podawaj żadnych danych logowania ani kodów SMS podczas rozmowy.
  • Nie instaluj aplikacji polecanych przez “konsultantów bankowych”.
  • Zablokuj nadawcę wiadomości.
  • Pamiętaj! Dzwoni do Ciebie osoba, podająca się za konsultanta? Zanim przekażesz rozmówcy informacje, rozłącz się i zweryfikuj jego wiarygodność na infolinii banku.

Jeśli dane dostały się w ręce oszustów, jak najszybciej skontaktuj się z bankiem, zmień hasło do konta, sprawdź podpięte urządzenia zaufane i upewnij się, iż nie doszło do kradzieży Twoich oszczędności.

Idź do oryginalnego materiału