Statystyki nie pozostawiają złudzeń – kierowcy mają poważny problem z przestrzeganiem ograniczeń prędkości, a nowe lokalizacje fotoradarów tylko pogłębią skuteczność tej kontroli. System CANARD nieustannie się rozrasta – w 2025 roku do sieci dołączą aż 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości, które kosztować będą niemal 85 mln zł.
S14 – wyjątkowy pomiar z różnymi ograniczeniami
Szczególne zainteresowanie kierowców – i służb – budzi ponownie uruchomiony pomiar na drodze ekspresowej S14 między węzłami Petrykozy i Dobroń. Choć urządzenia zostały zamontowane już w kwietniu 2024 roku, przez niemal rok nie działały, bo… nie miały dostępu do energii elektrycznej. W końcu, po uruchomieniu w marcu 2025 roku, kamery zaczęły rejestrować wykroczenia z zatrważającą częstotliwością – średnio 100 przypadków dziennie.
Szczególna konstrukcja tego odcinka sprawia, iż kierowcy łatwo mogą się pomylić – w jednym kierunku (do Łodzi) obowiązuje ograniczenie do 120 km/h, w przeciwnym (do Wrocławia) – 110 km/h. Jak tłumaczą eksperci, kierowcy często przyjmują błędnie wyższą prędkość za obowiązującą w obu kierunkach, a dodając do tego 10 km/h tolerancji, poruszają się z prędkością 130 km/h, co przekracza dopuszczalne normy o 20 km/h. Takie wykroczenie oznacza 200 zł mandatu i 3 punkty karne.
Jeden fotoradar rejestruje wykroczenia co pół minuty
Z danych GITD wynika, iż system CANARD w 2024 roku odnotował łącznie 1 163 018 wykroczeń. Z tego aż 719 158 zostało uchwyconych przez 459 fotoradarów, a 371 074 – przez odcinkowe pomiary prędkości. Oznacza to średnio 3186 wykroczeń dziennie, 133 na godzinę – czyli jedno co pół minuty.
Zdecydowanie najbardziej zapracowanym urządzeniem był pomiar na autostradzie A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi, który zarejestrował aż 80 211 przekroczeń prędkości.
Jak poinformował Wojciech Król z GITD – „Średnie przekroczenie prędkości zarejestrowane w ubiegłym roku przez urządzenia systemu CANARD wynosiło 22 km/h”. To przekłada się na przeciętny mandat w wysokości 300 zł i 5 punktów karnych. Szacunkowo do budżetu państwa z tytułu odcinkowych pomiarów w 2024 roku wpłynęło ponad 111 mln zł.
Technologia na straży bezpieczeństwa
Nowoczesne urządzenia, które będą montowane w 43 nowych lokalizacjach, to Unicam VELOCITY 4 – kamery rejestrujące czas wjazdu i wyjazdu pojazdu, miejsce, datę, godzinę, długość kontrolowanego odcinka i dopuszczalną prędkość. Co ważne, urządzenia działają również nocą i rozpoznają pasy ruchu. Wysokiej jakości zdjęcia są automatycznie przypisywane do konkretnego pojazdu i przypisane do wykroczenia.
Po zakończeniu bieżącej rozbudowy sieci CANARD będzie dysponował łącznie 114 odcinkowymi pomiarami prędkości.
Nowe lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości
Nowoczesne kamery pojawią się w następujących lokalizacjach:
- Mińsk Mazowiecki – Janów (A2, mazowieckie)
- Konotopa – Opacz (S2, mazowieckie)
- Kurdwanów – Wielicka (A4, małopolskie)
- Mikołowska – Murckowska (A4, śląskie)
- Częstochowa Południe – Woźniki (A1, śląskie)
- Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (A1, łódzkie)
- Brodowe – Mykanów (A1, śląskie)
- Tarczyn Południe – Mszczonowska (S7, mazowieckie)
- Garwolin Zachód – Garwolin Południe (S17, mazowieckie)
- Gdynia Chwarzno – Gdynia Wielki Kack (S7, pomorskie)
- Gdańsk Owczarnia – Gdańsk Lotnisko (S6, pomorskie)
- Dąbie – Rzęśnica (A6, zachodniopomorskie)
- Rychnowo – Olsztynek (S7, warmińsko-mazurskie)
- Opole Zachód – MOP Prószków (A4, opolskie)
- Koło – Dąbie (A2, wielkopolskie)
- Kajetanów – Kielce Północ (S7, świętokrzyskie)
- Radom Północ – Wolanów (S7, mazowieckie)
- Zielonka – Wołomin (S8, mazowieckie)
- Goleniów Północ – Pucie (S3, zachodniopomorskie)
- Parłówko – Brzozowo (S3, zachodniopomorskie)
- Kołobrzeg – Kołobrzeg (S6, zachodniopomorskie)
- Karczemki – Gdańsk ul. Jabłoniowa (S6, pomorskie)
- Dworek – Nowy Dwór Gdański (S7, pomorskie)
- Pasłęk Północ – Marzewo (S7, warmińsko-mazurskie)
- Rączki – Nidzica Południe (S7, warmińsko-mazurskie)
- Olsztyn Południe – Stawiguda (S51, warmińsko-mazurskie)
- Kołaki – Mężenin (S8, podlaskie)
- Kurów Zachód – Nałęczów (S17, lubelskie)
- Lublin Węglin – Lublin Sławinek (S19, lubelskie)
- Rzeszów Wschód – Rzeszów Zachód (A4, podkarpackie)
- Nadarzyn – Nadarzyn (S8, mazowieckie)
- Opacz – Puchały (S8, mazowieckie)
- Kutno – Piątek (A1, łódzkie)
- Zabrze Północ – Zabrze Zachód (A1, śląskie)
- Pruszcz – Trzeciewiec (S5, kujawsko-pomorskie)
- Poznań Zachód – Stęszew (S5, wielkopolskie)
- Zielona Góra Północ – Zielona Góra Południe (S3, lubuskie)
- Gorzów Zachód – Gorzów Południe (S3, lubuskie)
- Kąty Wrocławskie – Wrocław Południe (A4, dolnośląskie)
- Wrocław Północ – Wrocław Stadion (A8e, dolnośląskie)
- Krzyżowa – Krzywa (A4, dolnośląskie)
- Tarnów Centrum – MOP Jawornik (A4, małopolskie)
- Brzesko – Tarnów Mościce (A4, małopolskie)
Odcinkowe pomiary – skuteczna inwestycja
Statystyki i rozwój infrastruktury nie pozostawiają wątpliwości – fotoradary i OPP to skuteczny oręż w walce o bezpieczeństwo na drogach. Dzięki nim państwo nie tylko ogranicza tragiczne wypadki, ale również zyskuje dodatkowe wpływy do budżetu. Skala wykroczeń i skuteczność systemu sprawiają, iż inwestycja w nowoczesne kamery Unicam VELOCITY 4 ma szansę przynieść ogromne korzyści społeczne i finansowe. A dla kierowców – jest jasnym sygnałem: czas zdjąć nogę z gazu.