Kierowcy, uwaga na tych odcinkach. Mandaty lecą tu średnio co 30 sekund

2 godzin temu
Zdjęcie: Nietypowe ograniczenia na jednej drodze. Lawina mandatów każdego dnia | foto KCI/TuŁódź/DD Bełcxhatów


Statystyki nie pozostawiają złudzeń – kierowcy mają poważny problem z przestrzeganiem ograniczeń prędkości, a nowe lokalizacje fotoradarów tylko pogłębią skuteczność tej kontroli. System CANARD nieustannie się rozrasta – w 2025 roku do sieci dołączą aż 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości, które kosztować będą niemal 85 mln zł.

S14 – wyjątkowy pomiar z różnymi ograniczeniami

Szczególne zainteresowanie kierowców – i służb – budzi ponownie uruchomiony pomiar na drodze ekspresowej S14 między węzłami Petrykozy i Dobroń. Choć urządzenia zostały zamontowane już w kwietniu 2024 roku, przez niemal rok nie działały, bo… nie miały dostępu do energii elektrycznej. W końcu, po uruchomieniu w marcu 2025 roku, kamery zaczęły rejestrować wykroczenia z zatrważającą częstotliwością – średnio 100 przypadków dziennie.

Szczególna konstrukcja tego odcinka sprawia, iż kierowcy łatwo mogą się pomylić – w jednym kierunku (do Łodzi) obowiązuje ograniczenie do 120 km/h, w przeciwnym (do Wrocławia) – 110 km/h. Jak tłumaczą eksperci, kierowcy często przyjmują błędnie wyższą prędkość za obowiązującą w obu kierunkach, a dodając do tego 10 km/h tolerancji, poruszają się z prędkością 130 km/h, co przekracza dopuszczalne normy o 20 km/h. Takie wykroczenie oznacza 200 zł mandatu i 3 punkty karne.

Jeden fotoradar rejestruje wykroczenia co pół minuty

Z danych GITD wynika, iż system CANARD w 2024 roku odnotował łącznie 1 163 018 wykroczeń. Z tego aż 719 158 zostało uchwyconych przez 459 fotoradarów, a 371 074 – przez odcinkowe pomiary prędkości. Oznacza to średnio 3186 wykroczeń dziennie, 133 na godzinę – czyli jedno co pół minuty.

Zdecydowanie najbardziej zapracowanym urządzeniem był pomiar na autostradzie A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi, który zarejestrował aż 80 211 przekroczeń prędkości.

Jak poinformował Wojciech Król z GITD – „Średnie przekroczenie prędkości zarejestrowane w ubiegłym roku przez urządzenia systemu CANARD wynosiło 22 km/h”. To przekłada się na przeciętny mandat w wysokości 300 zł i 5 punktów karnych. Szacunkowo do budżetu państwa z tytułu odcinkowych pomiarów w 2024 roku wpłynęło ponad 111 mln zł.

Technologia na straży bezpieczeństwa

Nowoczesne urządzenia, które będą montowane w 43 nowych lokalizacjach, to Unicam VELOCITY 4 – kamery rejestrujące czas wjazdu i wyjazdu pojazdu, miejsce, datę, godzinę, długość kontrolowanego odcinka i dopuszczalną prędkość. Co ważne, urządzenia działają również nocą i rozpoznają pasy ruchu. Wysokiej jakości zdjęcia są automatycznie przypisywane do konkretnego pojazdu i przypisane do wykroczenia.

Po zakończeniu bieżącej rozbudowy sieci CANARD będzie dysponował łącznie 114 odcinkowymi pomiarami prędkości.

Nowe lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości

Nowoczesne kamery pojawią się w następujących lokalizacjach:

  • Mińsk Mazowiecki – Janów (A2, mazowieckie)
  • Konotopa – Opacz (S2, mazowieckie)
  • Kurdwanów – Wielicka (A4, małopolskie)
  • Mikołowska – Murckowska (A4, śląskie)
  • Częstochowa Południe – Woźniki (A1, śląskie)
  • Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (A1, łódzkie)
  • Brodowe – Mykanów (A1, śląskie)
  • Tarczyn Południe – Mszczonowska (S7, mazowieckie)
  • Garwolin Zachód – Garwolin Południe (S17, mazowieckie)
  • Gdynia Chwarzno – Gdynia Wielki Kack (S7, pomorskie)
  • Gdańsk Owczarnia – Gdańsk Lotnisko (S6, pomorskie)
  • Dąbie – Rzęśnica (A6, zachodniopomorskie)
  • Rychnowo – Olsztynek (S7, warmińsko-mazurskie)
  • Opole Zachód – MOP Prószków (A4, opolskie)
  • Koło – Dąbie (A2, wielkopolskie)
  • Kajetanów – Kielce Północ (S7, świętokrzyskie)
  • Radom Północ – Wolanów (S7, mazowieckie)
  • Zielonka – Wołomin (S8, mazowieckie)
  • Goleniów Północ – Pucie (S3, zachodniopomorskie)
  • Parłówko – Brzozowo (S3, zachodniopomorskie)
  • Kołobrzeg – Kołobrzeg (S6, zachodniopomorskie)
  • Karczemki – Gdańsk ul. Jabłoniowa (S6, pomorskie)
  • Dworek – Nowy Dwór Gdański (S7, pomorskie)
  • Pasłęk Północ – Marzewo (S7, warmińsko-mazurskie)
  • Rączki – Nidzica Południe (S7, warmińsko-mazurskie)
  • Olsztyn Południe – Stawiguda (S51, warmińsko-mazurskie)
  • Kołaki – Mężenin (S8, podlaskie)
  • Kurów Zachód – Nałęczów (S17, lubelskie)
  • Lublin Węglin – Lublin Sławinek (S19, lubelskie)
  • Rzeszów Wschód – Rzeszów Zachód (A4, podkarpackie)
  • Nadarzyn – Nadarzyn (S8, mazowieckie)
  • Opacz – Puchały (S8, mazowieckie)
  • Kutno – Piątek (A1, łódzkie)
  • Zabrze Północ – Zabrze Zachód (A1, śląskie)
  • Pruszcz – Trzeciewiec (S5, kujawsko-pomorskie)
  • Poznań Zachód – Stęszew (S5, wielkopolskie)
  • Zielona Góra Północ – Zielona Góra Południe (S3, lubuskie)
  • Gorzów Zachód – Gorzów Południe (S3, lubuskie)
  • Kąty Wrocławskie – Wrocław Południe (A4, dolnośląskie)
  • Wrocław Północ – Wrocław Stadion (A8e, dolnośląskie)
  • Krzyżowa – Krzywa (A4, dolnośląskie)
  • Tarnów Centrum – MOP Jawornik (A4, małopolskie)
  • Brzesko – Tarnów Mościce (A4, małopolskie)

Odcinkowe pomiary – skuteczna inwestycja

Statystyki i rozwój infrastruktury nie pozostawiają wątpliwości – fotoradary i OPP to skuteczny oręż w walce o bezpieczeństwo na drogach. Dzięki nim państwo nie tylko ogranicza tragiczne wypadki, ale również zyskuje dodatkowe wpływy do budżetu. Skala wykroczeń i skuteczność systemu sprawiają, iż inwestycja w nowoczesne kamery Unicam VELOCITY 4 ma szansę przynieść ogromne korzyści społeczne i finansowe. A dla kierowców – jest jasnym sygnałem: czas zdjąć nogę z gazu.

Idź do oryginalnego materiału