Hakerzy przed wyborami parlamentarnymi w Polsce w 2023 r. rozesłali 187 tys. SMS-ów z agitacją wyborczą. Dokonali też włamania do systemu kiosków multimedialnych w galeriach handlowych.
Gazeta Wyborcza dotarła do ustaleń śledztwa mazowieckiego wydziału Prokuratury Krajowej i ABW w sprawie dezinformacji prowadzonej przed wyborami 15 października ub.r. na rzecz obcego wywiadu. Celem tego działania miało być "wywołanie poważnych zakłóceń w ustroju Rzeczypospolitej Polskiej".
12 października 2023 r. właściciel spółki prowadzącej kampanie reklamowe dla innych firm zauważył, iż z konta jednego z klientów wysłano 187 tys. 743 SMS-y o treści: "GlosujNaPiS! Przywrocilismy seniorom prawo do godnej starosci i zrobimy tez pogrzeby emerytow za darmo". Sprawdził, iż w kolejce do wysłania czeka 600 tys. kolejnych. Nadawcą nie jest komitet wyborczy PiS, ale prywatna firma. Właściciel podejrzewał włamanie i wstrzymał wysyłkę. Niedługo do jego firmy zgłosiła się ABW.
Firma, z której konta zlecono wysyłkę kilkuset tysięcy SMS-ów, zaprzeczyła, by była to jej inicjatywa. Śledczy ustalili, iż hakerzy uzyskali dostęp do jej konta - znali login i hasło do panelu, w którym zleca się rozesłanie wiadomości.
Hakerzy przejęli też kontrolę nad ekranami w 20 galeriach handlowych.
Grafiki z hasłami i zdjęciami polityków PiS w sobotę 14 października 2023 r., a więc już w czasie ciszy wyborczej, wyświetliły się na ekranach infokiosków w 20 galeriach handlowych w całym kraju, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Tychach i Szczecinie.
Grafiki wysłano z serwera agencji komunikacji wizualnej z południa Polski, która zarządza infokioskami. "Umożliwiało to dotarcie do nieograniczonej liczby odbiorców - podkreślają nasze źródła. Dodają, iż grafiki mogły sprawiać wrażenie materiałów wyborczych PiS, chociaż wyświetlane hasła nie miały odbicia w programie tej partii. Galerie wyłączyły infokioski.
Po powołaniu biegłych z zakresu cyberterroryzmu przez prowadzącego śledztwo prokuratora Mariusza Kierepkę okazało się, iż hakerzy włamali się na serwer firmy zarządzającej infokioskami i zdalnie zmienili treści wyświetlane na ekranach w galeriach handlowych.