Ponad 67 tysięcy mandatów i… pięć aktów wandalizmu. Fotoradar przy Parkside Drive stał się symbolem bezradności miejskich władz wobec kierowców łamiących przepisy – i frustracji mieszkańców, którzy domagają się realnych zmian.
Słynny fotoradar w zachodnim Toronto został po raz piąty w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zdewastowany. Jak poinformowała w piątek grupa społeczna Safe Parkside, urządzenie zostało przewrócone na trawnik.
– Najprawdopodobniej doszło do kolejnego aktu wandalizmu – powiedział w rozmowie z CityNews Faraz Gholizadeh, współprzewodniczący Safe Parkside.
To kolejny z serii ataków na fotoradar. Po raz pierwszy został powalony dwukrotnie w listopadzie, później zaledwie dzień po ponownym ustawieniu. W grudniu wrzucono go do pobliskiego stawu z kaczkami.
– Od chwili uruchomienia, fotoradar przy Parkside stał się najbardziej aktywnym urządzeniem tego typu w mieście, generując ponad 67 tysięcy mandatów i ponad 7 milionów dolarów grzywien – podkreśla Gholizadeh. – Niestety, to także najbardziej dewastowany fotoradar w Toronto.
Urządzenie zainstalowano po tragicznym wypadku z 12 października 2021 roku, w którym na skrzyżowaniu Parkside Drive i Spring Road zginęły dwie starsze osoby.
– Pomimo śmiertelnych wypadków i trwającego od lat problemu nadmiernej prędkości, miasto wciąż nie podejmuje wystarczających działań – ocenił Gholizadeh.
Aktywiści z Safe Parkside podkreślają, iż mieszkańcy dzielnicy czują się ignorowani, a fotoradar – który, jak mówią, „spędził więcej czasu w boku lub w wodzie niż w pionie” – nie spełnia swojej roli.
– Brak realnych środków bezpieczeństwa to wciąż ogromny problem. Mimo iż Parkside Drive jest wyznaczoną Strefą Bezpieczeństwa Społeczności, a w ostatnich latach zginęły tam trzy osoby, ulica przez cały czas boryka się z notorycznym przekraczaniem prędkości i niebezpieczną jazdą – zaznaczył Gholizadeh.
Władze Toronto wprowadziły już pewne zmiany: ograniczono dozwoloną prędkość z 50 do 40 km/h, zainstalowano znaki ostrzegawcze i fotoradary. Jesienią ubiegłego roku rada miejska zatwierdziła też plan budowy dwukierunkowej ścieżki rowerowej po zachodniej stronie Parkside Drive, co wiązać się będzie z ograniczeniem liczby pasów ruchu dla samochodów – do jednego w każdym kierunku.
Na podst. CityNews