Dyrektor generalny Police Digital Service Ian Bell rezygnuje ze stanowiska dyrektora firmy po doniesieniach o aresztowaniach pracowników

cyberfeed.pl 2 miesięcy temu


Dyrektor generalny Police Digital Service (PDS) Ian Bell nie jest już dyrektorem firmy, dwa tygodnie po tym, jak okazało się, iż dwóch jej pracowników zostało aresztowany pod zarzutem oszustwa, przekupstwa i nadużyć w sprawowaniu funkcji publicznej.

Dokument złożony w Companies House 16 lipca 2024 r. potwierdza, iż ​​stanowisko Bella jako dyrektora spółki zostało rozwiązane 11 lipca, ale w dokumencie nie podano żadnych dalszych szczegółów dotyczących jego odejścia.

Computer Weekly skontaktował się z PDS, firmą odpowiedzialną za nadzór nad rozwojem i wdrażaniem Krajowej Strategii Cyfrowej Policji, prosząc o komentarz w sprawie zmiany stanowiska dyrektorskiego Bella.

Do chwili pisania tego tekstu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, które finansuje działalność PDS, poinformowało w oświadczeniu dla Computer Weekly, iż „jest świadome poważnych zarzutów dotyczących postępowania dwóch osób” w PDS i iż „popiera” kroki podejmowane przez organizację, a także iż spodziewa się gruntownego przeglądu jej działalności.

„Trwają prace mające na celu zapewnienie, iż usługi podstawowe nie zostaną negatywnie dotknięte, a fundusze publiczne będą chronione” – czytamy dalej.

„Jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, wszelkie decyzje dotyczące działalności PDS, w tym mianowanie i odwoływanie kluczowych stanowisk, leżą w gestii jej zarządu, a ostatecznie jej członków”.

PDS w trakcie przeglądu

Gdy 3 lipca pojawiła się wiadomość o aresztowaniach w PDS, PDS w oświadczeniu dla Computer Weekly poinformowało, iż organizacja podda podejrzanych w tej sprawie kontroli pod kątem niewłaściwego postępowania pracowników, a także „szczegółowej kontroli” sposobu funkcjonowania samego PDS.

Policja City of London, która prowadzi dochodzenie, potwierdziła w rozmowie z Computer Weekly, iż podejrzani pozostają na wolności za kaucją do czasu przeprowadzenia dalszego dochodzenia.

Szczegóły dotyczące przyczyn śledztwa policyjnego zostały już przekazane magazynowi Computer Weekly przez Krajową Radę Szefów Policji (NPCC).

Przedstawiciel potwierdził, iż NPCC, podobnie jak Stowarzyszenie Komisarzy Policji i Przestępczości (APCC), otrzymało w tym roku zgłoszenia o domniemanych nieuczciwych praktykach dotyczących osób pracujących dla PDS.

Oskarżenia te przekazano policji miejskiej do rozpatrzenia, co doprowadziło do wszczęcia śledztwa karnego i dokonania aresztowań.

W momencie aresztowań PDS stwierdziło, iż „praca firmy pozostaje niezakłócona” przez tę sytuację, jednak na początku tego tygodnia Computer Weekly wyraziło obawy, iż tak nie jest, po ogłoszeniu, iż firma przełożyła swój główny szczyt dostawców.

Pierwotnie Police Digital Summit 2024 miał się odbyć w dniach 11–13 września 2024 r., ale oświadczenie na stronie internetowej PDS potwierdziło, iż zostanie przełożony na „przyszły termin” w 2025 r. „Postanowiliśmy przełożyć to wydarzenie za pełną zgodą zarządu PDS, w którego skład wchodzą kluczowi przedstawiciele policji i agencji partnerskich” — poinformowało PDS w oświadczeniu.

Członkowie zarządu

W skład zarządu PDS wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, a także członkowie Komitetu Koordynacyjnego ds. Cyfryzacji, Danych i Technologii NPCC, różni komisarze ds. policji i przestępczości w Wielkiej Brytanii oraz brytyjska Policja Transportowa.

„Rozumiemy, iż szczyt jest kluczową platformą do zaangażowania społeczności policji i dostawców, a także pogłębia zrozumienie i wykorzystanie rozwiązań cyfrowych dla policji w Wielkiej Brytanii” – dodano w oświadczeniu PDS. „Zdajemy sobie również sprawę z wpływu, jaki odwołanie wydarzenia będzie miało na wiele społeczności dostawców i partnerów PDS, i uznajemy, iż może to wpłynąć na planowane działania marketingowe i angażujące”.

W oświadczeniu uzupełniającym dla Computer Weekly dotyczącym wiadomości o przełożeniu wydarzenia przedstawiciel PDS powiedział, iż data wydarzenia została przesunięta na prośbę zarządu PDS, który chce, aby zespół kierowniczy organizacji „skupił się na [its] „podstawowe priorytety biznesowe”.

„[These] dostarczamy policji, zapewniając, iż ofiary, funkcjonariusze i personel mają cyfrowe, danych i rozwiązania technologiczne, których potrzebują”, powiedział. „Aktywnie planujemy przyszłą datę i miejsce szczytu cyfrowego w 2025 r.”

Owen Sayers, niezależny konsultant ds. bezpieczeństwa i architekt przedsiębiorstw z ponad 20-letnim doświadczeniem w dostarczaniu krajowych systemów policyjnych, powiedział dla Computer Weekly, iż – biorąc pod uwagę niedawną zmianę rządu – nie byłby zaskoczony, gdyby Partia Pracy podjęła się całkowitej reformy sposobu działania PDS i jego zadań.

„Stworzenie odpowiedniej organizacji świadczącej usługi informatyczne dla policji jest niezwykle trudne, a średni czas funkcjonowania takiej organizacji wynosi zwykle od siedmiu do ośmiu lat” – powiedział.

„Pod tym względem PDS była już blisko momentu, w którym można było oczekiwać pewnej zasadniczej reformy i ich własnej [press communications] sugeruje, iż może to nastąpić, choć te szczególne okoliczności są oczywiście wysoce nietypowe i dalekie od optymalnych”.

PDS została założona w czerwcu 2012 r. i jest klasyfikowana jako spółka prywatna bez udziałowców, finansowana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i sektor policyjny.

„Administracja Partii Pracy może mieć trudności z uzasadnieniem lub poparciem nastawionego na zysk przedsiębiorstwa, które stanowi istotę rządu, tworzy i stosuje własne zasady dotyczące policyjnej informatyki i ocenia własne prace domowe” – powiedział Sayers.

„Dlatego wcale bym się nie zdziwił, gdyby nowa administracja chciała zreformować PDS, a to stanowiłoby doskonałą okazję do zajęcia się innymi zasadniczymi kwestiami związanymi z administratorami danych i umowami z dostawcami w policji” – dodał.

Jako przykład Sayers wskazał na swoją pracę, którą wykonywał, głównie poprzez składanie wniosków o udostępnienie informacji publicznej, aby zwrócić uwagę na fakt, iż sposób, w jaki organy policyjne pozyskują i wykorzystują technologie chmurowe, nie jest zgodny z przepisami o ochronie danych obowiązującymi w poszczególnych sektorach.

„Nowy model zarządzania IT w policji powinien zatem być priorytetem dla nowego rządu, ale aby sprostać elastycznym potrzebom policji, powinien on zostać zorganizowany w oparciu o model przywództwa służebnego, a nie scentralizowaną władzę kierowania siłami, z jakiej korzysta PDS przy wsparciu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych” – powiedział.

„To właśnie ten poziom wpływu i kierownictwa doprowadził do udowodnionego powszechnego nielegalnego przetwarzania danych” – powiedział Sayers. „I to nie może być akceptowalna przyszła pozycja dla naszych sił policyjnych”.



Source link

Idź do oryginalnego materiału