Cyberoszustwa kosztowały 2 miliardy koron – złodzieje zmieniają taktykę

wataha.no 1 dzień temu

Cyberoszustwa kosztowały 2 miliardy koron – złodzieje zmieniają taktykę

Znacznie mniej mieszkańców Norwegii deklaruje, iż otrzymuje podejrzane telefony i fałszywe SMS-y – wynika z najnowszych badań. Może to świadczyć o skuteczności współpracy władz i operatorów komórkowych.

Cyberoszustwa kosztowały 2 miliardy koron

– W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy zablokowano ponad 76 milionów prób oszustw z wykorzystaniem norweskich numerów. To pozytywny sygnał, iż wspólne działania władz i operatorów utrudniają działalność przestępcom – mówi Johannes Vallesverd, ekspert ds. zwalczania oszustw w Norweskim Urzędzie ds. Łączności (Nkom) i szef krajowej grupy ekspertów ds. oszustw cyfrowych.

Z badań przeprowadzonych przez firmę Respons Analyse na zlecenie Nkom wynika, iż liczba osób, które zetknęły się z próbą oszustwa telefonicznego lub SMS-owego, spadła wyraźnie w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Wspieraj Radio Wataha to nasz wspólny głos w Norwegii

W 2024 roku aż 6 na 10 ankietowanych twierdziło, iż próbowano ich oszukać przez telefon. W tym roku odsetek ten spadł do 4 na 10. W przypadku SMS-ów liczba spadła z 7 na 10 do 5 na 10.

Tłem tych zmian są działania podjęte w 2024 roku, gdy Nkom zobowiązał operatorów komórkowych do ściślejszej współpracy w walce z oszustwami. Efektem było uruchomienie w listopadzie cyfrowej tarczy, która utrudnia przestępcom podszywanie się pod norweskie numery.

Minister cyfryzacji i administracji Karianne Tung podkreśla, iż rząd traktuje walkę z cyberoszustwami priorytetowo.

– Korzystając z telefonu, musimy czuć się bezpiecznie. Dlatego rząd kładzie tak duży nacisk na walkę z cyfrowymi oszustwami – zarówno poprzez prawo, jak i pracę grupy ekspertów. Oszustwa telefoniczne czy SMS-owe finansują działalność przestępczych sieci, krzywdzą jednostki i podkopują zaufanie do technologii oraz do siebie nawzajem. Cieszy mnie, iż coraz mniej osób doświadcza tego typu przestępstw – powiedziała Tung.

Oszustwa przenoszą się do sieci społecznościowych

Choć tradycyjne oszustwa telefoniczne tracą na znaczeniu, skala oszustw cyfrowych wciąż pozostaje wysoka. Aż 9 na 10 Norwegów zetknęło się w ostatnim roku z próbą wyłudzenia – to niemal tyle samo co rok wcześniej.

Wspieraj Radio Wataha to nasz wspólny głos w Norwegii

Złodzieje zmieniają taktykę

– Spadek liczby prób telefonicznych nie oznacza, iż oszustw jest mniej. Gdy jedno drzwi się zamykają, oszuści szukają innych. Coraz wyraźniej widać, iż wiele działań przenosi się z telefonów do mediów społecznościowych – wyjaśnia Vallesverd.

Skutki są poważne: według Økokrim (norweskiej prokuratury ds. przestępczości gospodarczej i finansowej) w 2024 roku oszuści wyłudzili od Norwegów ponad 2 miliardy koron.

– Wysoki poziom zaufania to jedna z naszych narodowych sił, ale narastająca skala cyfrowych oszustw może go osłabić, a w skrajnych przypadkach choćby zagrozić demokracji. Dlatego każdy powinien zachować czujność wobec podejrzanych wiadomości i telefonów – ostrzega Vallesverd.

Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post

Źródło: Nkom, Zdjęcie: pixabay

Przeczytaj również: Norgespris wchodzi w życie:Stała cena prądu i ciepła już od października – znamy datę

Idź do oryginalnego materiału