57 proc. osób po 40. roku życia zetknęło się w ubiegłym roku z przestępczością w internecie – wynika z badania zleconego przez Bank Pocztowy. Jak dodano, dominowały oszustwa „na dopłatę do paczki”, „na wnuczka”, „na pracownika banku” oraz „na sprzedaż na popularnym portalu”.
Według badania przeprowadzonego na zlecenie Banku Pocztowego w ramach programu „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” 79 proc. respondentów zgodziło się z twierdzeniem, iż w ostatnich latach zwiększyło się zagrożenie ze strony oszustów finansowych.W 2024 roku 53 proc. badanych wskazało, iż miało do czynienia z próbą oszustwa, co stanowi wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu do 2023 r. Wśród osób w wieku 40+ było to 57 proc. osób (13 proc. więcej niż rok wcześniej).„Z badania przeprowadzonego na zlecenie Banku Pocztowego płyną alarmujące dane dotyczące przestępczości w sieci, z którą stykają się 40- czy 50-latkowie, mimo iż za sprawą aktywności zawodowej i znajomości nowych technologii świadomość zagrożeń wydawałaby się u nich duża. Mimo to szybkość życia i konieczność podejmowania równie szybkich, czasami nie do końca przemyślanych decyzji, sprawiają, iż z próbą oszustwa styczność miała więcej niż połowa z nich” – wskazał cytowany w komunikacie Patryk Nogat, Naczelnik Wydziału Kontroli oraz Przeciwdziałania Oszustwom i Nadużyciom w Departamencie Bezpieczeństwa i Ryzyka Operacyjnego Banku Pocztowego.
Z badania wynika, iż wśród metod oszustw, z którymi respondenci lub ich bliscy mieli osobiście do czynienia, najbardziej popularna była metoda „na dopłatę do paczki” (21 proc.) oraz „na wnuczka”, „na pracownika banku” i „na sprzedaż na popularnym portalu” (po 13 proc.). 20 proc. badanych zetknęło się z innymi, mniej znanymi metodami wyłudzeń.
„Świadczy to o rosnącej kreatywności oszustów i może wskazywać na nieco niższą świadomość społeczną dotyczącą coraz nowszych metod, co w efekcie może prowadzić do większej liczby osób poszkodowanych” – wskazano w komunikacie.
Jak wynika z badania, metoda „na wnuczka” była najbardziej znana wszystkim respondentom (89 proc.). Najmniej znaną metodą było „oszustwo na tanią wycieczkę sakralną”, o której słyszało 17 proc. osób. Największe różnice w świadomości zagrożeń pomiędzy grupami bank zauważył w przypadku metody „na sprzedaż na OLX”. Była ona znana wśród 54 proc. osób 40+ oraz wśród 38 proc. osób 60+.
Metoda „na dopłatę do paczki” była bardziej znana respondentom w minionym roku (słyszało o niej 74 proc.) niż w 2023 (67 proc.). Podobną różnicę zanotowano w metodzie „na pracownika banku”; w 2023 r. znało ją 66 proc. osób, a w 2024 r. – 72 proc. Większą znajomością w drugiej edycji charakteryzowało się także „oszustwo na szybki zysk” (2023 r.: 51 proc.; 2024 r.: 57 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w grudniu ub.r. przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii, na zlecenie Banku Pocztowego, w ramach programu „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, którego celem jest edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz świadomego poruszania się w świecie finansów. W ramach badania przeprowadzono 1018 ankiet z reprezentatywnymi grupami osób w wieku 60+ (501 ankiet) oraz ich dzieci w wieku 40+ (517 ankiet). Jest to druga edycja badania; pierwszą zrealizowano we wrześniu 2023 roku.