Zespół CERT Polska spotkał się z przedstawicielami firmy Meta, by rozmawiać o ochronie użytkowników m.in. Facebooka przed cyberoszustwami. Zespól zapowiedział, iż będzie monitorował działania Mety w tej sprawie, a za 3 miesiące sprawdzi, jakie kroki podjęto, by przeciwdziałać oszustwom .
W ubiegłym tygodniu zespół CERT Polska informował, iż domaga się wprowadzenia na platformach przedsiębiorstwa Meta rozwiązań, mających pomóc w zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników swoich platform. Chodzi o oszustwa reklamowe pojawiające się m.in. na Facebooku.
– Nawiązaliśmy kontakt roboczy z firmą Meta. Przedstawiliśmy jeszcze raz nasze postulaty, z naciskiem, iż nie odpuścimy tematu. Za trzy miesiące sprawdzimy, czy Meta wdrożyła któryś z naszych postulatów. Wyniki podamy publicznie
– powiedział w rozmowie z PAP Marcin Dudek, kierownik CERT Polska.
– NASK stoi na straży bezpieczeństwa użytkowników polskiego internetu. Potrzebujemy do tego współpracy ze strony właścicieli platform internetowych takich jak Meta. Oczekujemy, iż przedstawione przez nas rozwiązania, zostaną niezwłocznie wdrożone
– podkreślił w komunikacie Radosław Nielek, dyrektor NASK.
CERT zaproponował w ubiegłym tygodniu, by Meta podczas monitoringu oszustów korzystała nie tylko z własnych zasobów, ale też z danych od zaufanych partnerów. Jako przykład podano Listę Ostrzeżeń przygotowywaną przez CERT Polska. To aktualizowany na bieżąco zbiór domen internetowych, które celowo wprowadzają internautów w błąd.
– Meta przekazała nam, iż przyjrzy się możliwości implementacji na portalu Facebook Listy Ostrzeżeń
– poinformował PAP Marcin Dudek.
W komunikacie opublikowanym w ubiegłym tygodniu CERT Polska domaga się także, by Meta przedstawiła plan wdrożenia skutecznego rozwiązania wykrywającego szkodliwe treści w języku polskim. Zaznaczył też, iż zgłaszanie oszukańczych wpisów przez użytkowników Facebooka często kończy się brakiem reakcji ze strony platformy. W związku z tym problemem zespół CERT postuluje zatrudnienie przez Metę polskojęzycznych moderatów, których – według oceny jednostki – jest za mało.
Polscy specjaliści zwracają też uwagę, iż mimo zgłoszeń użytkowników konta zamieszczające fałszywe reklamy lub posty przez cały czas funkcjonują i publikują dokładnie te same treści. Rozwiązaniem według CERT Polska jest blokowanie przez Metę użytkowników, których reklamy i posty zostały kilkukrotnie oznaczone jako oszustwo.
Jako ostatnią wskazówkę specjaliści podają uporządkowanie biblioteki reklam – Ad Library. Według CERT-u oszuści wykorzystują jej funkcje, by obejść mechanizmy weryfikacji wprowadzone przez Metę. Platforma powinna więc poprawić transparentność i zaktualizować bibliotekę – radzą specjaliści.
Meta nie odpowiedziała na pytania PAP dotyczące tej sprawy.
CERT Polska to działający w instytucie NASK zespół reagowania na incydenty w sieci i przyjmujący zgłoszenia o podejrzanych i nietypowych zdarzeniach. Jednostka powstała w 1996 roku.
Polecamy
Cyberprzezorny – „phishing”
Dziś przypomnimy czym jest "phishing" i jak nie paść ofiarą oszustw polegających na wyłudzaniu danych. Naszym gościem będzie Łukasz Zajdel,...
Czytaj więcejDetails