Gołdapscy policjanci przestrzegają przed różnego rodzaju oszustwami i nieustannie apelują o zachowanie ostrożności. Jedną z popularnych metod przestępców jest wyłudzenie pieniędzy poprzez uzyskanie kodu BLIK. Mundurowi przypominają, aby zawsze potwierdzić tożsamość osoby, która zwraca się do nas z prośbą o pomoc finansową. Czujny mieszkaniec Gołdapi przechytrzył w ten sposób oszusta i nie dał się oszukać!
Do gołdapskiej komendy zgłosił się 38-latek, który poinformował policjantów o próbie oszustwa oraz złożył zawiadomienie o przełamaniu zabezpieczeń do jego konta na jednym z portali społecznościowych.
Zgłaszający oświadczył, iż w sobotę (7 grudnia) wieczorem otrzymał telefon od brata, który poinformował go, iż właśnie otrzymał wiadomość z jego konta na portalu społecznościowym następującej treści: „Dasz radę podać mi blika? A ja Ci przeleję, bo chcę wypłacić 800 zł z bankomatu a już mam limit na wypłaty”.
Brat zawiadamiającego wykazał się wzorową czujnością i zastosował się do jednej z głównych zasad apeli mundurowych. Mężczyzna natychmiast zadzwonił do brata, aby upewnić się czy aby na pewno to jego najbliższy zwraca się do niego z prośbą o pomoc finansową. W ten sposób czujny mieszkaniec Gołdapi przechytrzył oszusta i nie dał się oszukać.
Zaskoczony telefonem brata 38-latek od razu zorientował się, iż jego konto na portalu społecznościowym zostało „przejęte” przez oszusta. Mężczyzna natychmiast podjął kroki zmierzające do odzyskania dostępu do swojego konta i zmiany haseł dostępu. Okazało się, iż przestępca włamał się na konto portalu społecznościowego 38-latka, a następnie podszywając się za niego wysyłał prośby o pożyczki do kilkudziesięciu znajomych. Na szczęście nikt nie uwierzył oszustowi i nie dał się naciągnąć.
Przypominamy o dobrych nawykach w sieci!
Znajomy w potrzebie?
Jeśli znajomy lub z krewny prosi Cię o podanie kodu BLIK, upewnij się, iż rozmawiasz z adekwatną osobą. Najlepiej zadzwoń do niej i zapytaj, czy właśnie do Ciebie napisała. jeżeli znajomy nie odbiera, zapytaj go na czacie o coś, co wiesz tylko Ty i on lub zaproponuj, iż zrobisz mu przelew na telefon BLIK. Nie wysyłaj kodu, dopóki nie potwierdzisz tożsamości drugiej osoby.
Hasła dostępowe
Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzane hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Wprowadź podwójne uwierzytelnianie – wtedy dostęp do Twojego konta chroniony jest podwójnie: hasłem oraz kodem wysyłanym w SMS lub aplikacji uwierzytelniającej.
Dokładnie sprawdź transakcję
Zawsze zanim potwierdzisz transakcję w swojej aplikacji, sprawdź podsumowanie. Zobacz tam kwotę, którą autoryzujesz oraz informację o sklepie, w którym dokonywany jest zakup lub bankomat, z którego wypłacane są pieniądze.
Pamiętaj!
Udostępnienie kodu BLIK osobie trzeciej może spowodować inicjację transakcji w naszym imieniu przez inną osobę – np. oszusta. Po akceptacji transakcji w aplikacji mobilnej banku dochodzi do jej realizacji i pobrania pieniędzy z konta. Tak więc podawanie kodu BLIK nieznanym osobom może doprowadzić do kradzieży środków z rachunku i utraty oszczędności.
KPP w Gołdapi
Fot. pixabay.com