Wyszukując okazji związanych z Black Week warto być czujnym, by nie dać się złapać w pułapkę wirtualnych czarnych charakterów. Sposobów na oszustwo jest wiele: od fałszywych reklam na portalach społecznościowych, przez podejrzane maile i SMS-y, po oszustwa na portalach sprzedażowych. VeloBank podpowiada jak się przed nimi chronić, prowadząc kampanię edukacyjną skierowaną do klientów.
Black Friday i Cyber Monday to czas wielkich promocji i wyprzedaży, ale także świetny okres dla oszustów, którzy próbują wykorzystać chęć konsumentów do znalezienia wymarzonego prezentu w jak najlepszej cenie. Nasz pośpiech i brak czujności mogą się źle skończyć, bo oszuści często wykorzystują taktyki „promocji ograniczonych czasowo” i „ograniczonej liczby sztuk”, aby wymusić szybkie decyzje.
– Sezon wyprzedaży staje się wygodniejszy, kiedy korzystamy z intuicyjnych usług cyfrowych i metod płatności. Jednak oprócz cieszenia się ze sklepowych okazji zawsze powinniśmy mieć z tyłu głowy kilka prostych zasad, które zapewnią nam większe bezpieczeństwo. Czarne charaktery buszujące w internecie stosują wiele trików, by polować na naszą nieuwagę i zawartość cyfrowego portfela. Uczulamy na to naszych klientów w szeroko zakrojonej akcji informacyjnej, która obejmuje mailing, banery w bankowości internetowej i mobilnej, informacje na stronie www w zakładce bezpieczeństwo, akcje PR oraz komunikację wewnętrzną – podkreśla Marek Korulczyk, Kierownik Wydziału Przeciwdziałania Nadużyciom w Departamencie Bezpieczeństwa VeloBanku.
Jak oszukują złodzieje w sieci?
Social media. Na portalach społecznościowych typu Facebook czy Instagram często możemy zobaczyć atrakcyjne reklamy znanych marek oferujące produkty po niezwykle niskich cenach. Najczęściej jednak prowadzą one do podrobionych stron oryginalnych sklepów. Oszuści przez fałszywe strony zbierają dane osobowe lub dane kart płatniczych, dzięki którym uzyskują dostęp do środków. Co zrobić? Sprawdzaj adres nadawcy i adresy stron internetowych. jeżeli adres wygląda podejrzanie, to może być sygnał ostrzegawczy. Nie ufaj też zbyt atrakcyjnym ofertom sprzedaży produktów w internecie. o ile promocja wydaje się zbyt piękna, najprawdopodobniej jest to oszustwo.
Podejrzane maile i sms-y z linkami do fałszywych promocji. W czasie przedświątecznych promocji popularne stają się maile i SMS-y z „niesamowitymi okazjami”. Takie wiadomości często zawierają linki do stron, które przypominają witryny sklepów lub znanych firm kurierskich. Kliknięcie w taki link może skutkować instalacją złośliwego systemu lub wyłudzeniem danych logowania czy danych karty płatniczej. Pamiętaj, nigdy nie klikaj w linki od nieznanych kupujących, szczególnie jeżeli mają prowadzić do stron banków czy firm kurierskich. jeżeli masz wątpliwości co do linku, nie klikaj. Lepiej zakończyć transakcję, niż ryzykować utratą pieniędzy.
Fałszywe linki na portalach sprzedażowych. W okresie świątecznych wyprzedaży rośnie również liczba oszustw na portalach sprzedażowych. Oszuści podszywają się pod potencjalnych sprzedających i wysyłają link rzekomo do „bezpiecznej płatności” lub „strony kuriera”. Linki te prowadzą do fikcyjnych stron, które wyglądają jak strony banku lub strony firmy kurierskiej. Podając swoje dane logowania w fikcyjnym linku, udostępniasz je oszustom. Stąd należy pamiętać, by nie podawać numeru PIN, danych karty lub danych logowania przez telefon lub e-mail, czy w otrzymanym linku.
Jak VeloBank pomaga się zabezpieczyć?
Klienci VeloBanku mogą skorzystać z szeregu rozwiązań, które dbają o ich bezpieczeństwo. Należą do nich m.in. weryfikacja behawioralna, czyli usługa, która zapamiętuje w jaki sposób używamy cyfrowej bankowości – jak gwałtownie piszemy na klawiaturze, klikamy czy pod jakim kątem najczęściej trzymamy telefon korzystając z aplikacji VeloBanku. Kiedy zostanie wykryte, iż ktoś niepowołany realizuje operacje bankowe, wysyłane jest powiadomienie, a podejrzana transakcja może zostać odrzucona. Bank umożliwia też potwierdzenie tożsamości osoby podającej się za pracownika w trakcie rozmowy telefonicznej. W tym celu podczas rozmowy z konsultantem należy włączyć aplikację mobilną, gdzie pojawi się imię oraz nazwisko rzeczywistego konsultanta. jeżeli te dane nie zgadzają się z tym co podaje osoba po drugiej stronie słuchawki to prawdopodobnie jest to próba oszustwa.
– Polacy są rozsądni w planowaniu zakupów, co niejednokrotnie wychodziło w naszych badaniach. Niemniej zachęcamy, żeby właśnie w czasie takich okazji jak Black Week, włączyć podwójną czujność. Tak jak w realnym życiu, tak i podczas wirtualnych wyprzedaży powinniśmy wystrzegać się podejrzanie korzystnych ofert. Pamiętajmy, iż cyfrowe czarne charaktery polują na nas, gdy my polujemy na wypatrzone okazje – podsumowuje Marek Korulczyk, Kierownik Wydziału Przeciwdziałania Nadużyciom w Departamencie Bezpieczeństwa VeloBanku.
Jeśli podejrzewasz, iż Ty lub bliska Ci osoba padła ofiarą oszustwa zadzwoń na infolinię VeloBanku pod numerem +48 664 919 797, by zgłosić podejrzaną transakcję i zablokować kartę płatniczą.
—
Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
t. +48 500 140 263
e. [email protected]