Ryzykownym zachowaniem wykazał się kierowca BMW, który wjechał na przejazd pomimo wyświetlanego czerwonego światła i znalazł się w pułapce. Żeby wyjechać wspólnie z pasażerami wyłamali rogatki.
Trudno zrozumieć zachowanie kierującego BMW, który w środę, 29 stycznia, wjechał na przejazd kolejowy w Przylepie pomimo wyświetlanego czerwonego sygnału, który oznacza, iż bezwzględnie powinien się zatrzymać. – Refleksja przyszła za późno, bo kierowca zatrzymał się tuż przed torami, a na dach jego samochodu spadł opuszczający się szlaban – mówi podinsp. Małgorzata Stanisławska, rzeczniczka policji w Zielonej Górze. Kierowca zamiast wycofać pojazd pojechał do przodu i w ten sposób został zablokowany przez opuszczone rogatki. Aby wydostać się z pułapki, jadące z nim pasażerki wyłamały szlaban i kierujący mógł wyjechać. Świadkowie zdarzenia powiadomili policjantów. Kierujący BMW za swoje zachowanie został ukarany mandatem w wysokości 3 tys. złoty a na jego konto trafiło także 15 punktów karnych.
– Wprawdzie wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych stanowią mniej niż jeden procent wszystkich wypadków komunikacyjnych, natomiast skutki tych zdarzeń są zwykle bardzo poważne – mówi podinsp. Stanisławska. Zderzenie auta osobowego z pociągiem zwykle kończy się śmiercią kierującego samochodem, a ci którzy mają więcej szczęścia, odnoszą „zaledwie” poważne obrażenia i przez kolejne miesiące odczuwają skutki swojego nieostrożnego zachowania.
Dlatego też policjanci w całym kraju już od lat aktywnie włączają się w działania kampanii „Bezpieczny przejazd”, podczas których edukują kierujących, ale także prowadzą kontrole w rejonach przejazdów kolejowych. Przypominają o konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa, ale także będą stanowczo reagować na łamanie przepisów drogowych.
Pamiętajmy! Aby zatrzymać rozpędzony do 100 km/h pociąg, maszynista potrzebuje niemal kilometra! Ciężar pociągu powoduje, iż do jego wyhamowania potrzebna jest odpowiednia odległość, a prowadzący go maszynista nie jest w stanie opanować tak dużej masy w czasie, który pozwoli uniknąć kolizji. Główny ciężar odpowiedzialności za bezpieczeństwo w sytuacji konfrontacji samochód-pociąg leży po stronie kierujących samochodami.