
Urząd Miasta przygotował dokument analizujący stan gospodarki odpadami komunalnymi w Tarnobrzegu za rok 2024. Co mamy interesującego w analizie?
W ciągu zeszłego roku firma FCC obsługująca miasto Tarnobrzeg odebrała u źródła następujące ilości odpadów:
- zmieszanych 6854,37 Mg
- budowlane 91,78 Mg
- papier i tektura 571,71 Mg
- szkło 580,15 Mg
- tworzywa 872,53 Mg
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny 7,78 Mg
- wielkogabaryty 619,48 Mg
- ulegające biodegradacji 1219,47Mg
- opony 24,16 Mg
W ramach kontraktu w PSZOK odebrano od właścicieli nieruchomości zamieszkałych:
- budowlane 665,0300 Mg
- papier i tektura 5,30 Mg
- szkło 8,37 Mg
- tworzywa 4,86 Mg
- metale 6,42 Mg
- odzież i tekstylia 18,70 Mg
- odpady niebezpieczne 12,6030 Mg
- baterie i akumulatory 0,46 Mg
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny 40,6550 Mg
- wielkogabaryty 183,48Mg
- ulegające biodegradacji 232,73 Mg
- opony 42,90 Mg
Dodatkowo Firma MB Recykling Sp. z o.o. zebrała do elektrobudek 15,2490 Mg z czego poddała do recyklingu 12,0340Mg.
Wciąż nie sprawdzamy deklaracji śmieciowych
W Tarnobrzegu zameldowanych jest 43408 mieszkańców, w zeszłym roku złożono 1131 korekt do deklaracji i 114 nowych deklaracji. W stosunku do żadnego z właścicieli nieruchomości nie było prowadzone postępowanie o ustalenie wysokości opłaty z art. 6o ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Jak to się spina finansowo?
Wpływy z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosły 11.158.516,04 zł,
Zaległości na dzień 31.12.2024 to kwota 235.342,31 zł.
Koszty obsługi systemu w okresie od 01.01.2024r. do 31.12.2024r.:
- Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych-12 411 247,65 zł ,
- Koszty wynagrodzenia pracowników w tym szkolenia 494 036,48 zł,
- Materiały i wyposażenie-2 959,62 zł,
- Koszty sądowe -4 936 zł,
- Koszty łącznie: 12 913 179,75. zł
Ilość odpadów wytworzonych na terenie gminy Tarnobrzeg
- Wszystkich odpadów odebranych i zebranych z terenu Tarnobrzega było: 14.451,75 Mg, w tym:
- zmieszanych 9096,4000 Mg
- budowlanych 1677,33 Mg
- papier i tektura 920,9870 Mg
- szkło 625,3740 Mg
- tworzywa 1006,9800 Mg
- metale 6,4770 Mg
- odzież i tekstylia 18,70 Mg
- odpady niebezpieczne -12,6030 Mg
- baterie i akumulatory -4,51 Mg
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny 48,46 Mg
- wielkogabaryty 246,6550 Mg
- ulegające biodegradacji 1623,7600 Mg
- opakowania wielomateriałowe -0,0020 Mg
- zmieszane odpady opakowaniowe -30,4130 Mg
Uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych
Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych 26,45% (wymagany 45%).
Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania 19,41%.
Poziom składowania odpadów komunalnych 36,20 %.
Stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do odebranych i zebranych odpadów komunalnych [%] 0,11.
W stosunku do trzech przedsiębiorców wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na firmy kary pieniężnej za niewykonanie obowiązku określonego w art. 3b oraz 9g ww. ustawy u.c.p.g. tj. nieosiągnięcie wymaganego w 2023 roku poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. Kary w łącznej wysokości wyniosły 181.116,00zł.
W stosunku do roku 2024, z uwagi na trwającą jeszcze weryfikację składanych przez podmioty sprawozdań, postępowanie w sprawie nałożenia kar nie zostały jeszcze wszczęte.
Wnioski
We wnioskach czytamy, iż w obecnej sytuacji nie opłaca nam się samodzielne zajmowanie się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów, ale bardzo wskazane jest przejęcie przez miasto prowadzenia PSZOKu.
Trwa opracowywanie optymalizacji systemu
6 marca Prezydent zawarł umowę na realizację zadania pn. „Optymalizacja systemu gospodarowania odpadami Miasta Tarnobrzega”.
Celem zamówienia jest wykonanie ekspertyzy przedstawiającej propozycje najbardziej efektywnego, bezpiecznego i dopasowanego do indywidualnych potrzeb systemu gospodarowania odpadami w mieście Tarnobrzegu. Ekspertyza będzie oparta o analizę istniejącego systemu gospodarowania odpadami, a jej efektem będzie wskazanie kierunków działań w celu optymalizacji opłat i jednoczesnego realizacji przyszłych obowiązków prawnych gminy. Spodziewamy się przygotowania propozycji projektów prawa miejscowego i mapy drogowej przyszłych działań. Końcowy dokument będzie przedstawiony Radzie Miasta w dniu 12 czerwca.